Bauhaus, dans en avatars
Friederike Zimmermann, kunsthistoricus en Oskar Schlemmer-kenner, houdt een lezing over de inspiratie van Das Totale Tanztheater, de op de (inmiddels honderdjarige) Bauhaus-erfenis geïnspireerde VR-voorstelling in Eye. Ook is er een gesprek met VR-coregisseur Diana Schniedermeier en zijn diverse Bauhausfilms te zien als ode aan het baanbrekend gedachtegoed van deze revolutionaire kunstopleiding.
Voor de VR-installatie zelf zijn hier tickets te reserveren.
Ongetwijfeld, de ontmoeting met avatars die ons uitnodigen om te dansen is prachtig, de illusie perfect. Welkom bij de VR-installatie Das Totale Tanztheater, ontwikkeld ter gelegenheid van de viering van 100 jaar Bauhaus – een update van het Bauhaus-gedachtegoed in onze tijd.
revolutionaire grondhouding
Maar wat behelsde Bauhaus, de door Walter Gropius in 1919 in Weimar opgerichte nieuwe opleiding voor kunst en kunstnijverheid? Na decennialang te zijn gedegradeerd tot een “stijl” – van stalen buismeubelen en witte kubusvormige gebouwen –, wordt “Bauhaus” dit jaar eerst en vooral erkend als een grondhouding, dat waaruit al het andere voortkwam: de relatie tussen het ik en de wereld en de relatie tussen mens, machine en technologie.
Niemand heeft deze houding meer beïnvloed dan Bauhaus-oprichter Walter Gropius en Bauhaus-Meister Oskar Schlemmer, bedenker van Das Triadisches Ballet en hoofd van het Bauhaus-theater. Met het Totaltheater wilden ze een revolutie teweeg brengen in de opvoeringskunsten. Droomden ze van een Totaal Danstheater?
schlemmer-specialist
Dr. Friederike Zimmermann (1963) is germanist en kunsthistoricus, freelance journalist, publicist, PR-consultant en tentoonstellingsmaker. Haar boek “Mensch und Kunstfigur. Oskar Schlemmers intermediale Programmatik” verscheen in 2007 bij Rombach Verlag in Freiburg; een tweede druk volgde in 2014.
De avond komt tot stand in samenwerking met het Goethe Instituut Nederland.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Virtual Reality in Eye
Virtual Reality-producties vormen een steeds belangrijker deel van de filmervaring, reden voor Eye om er aandacht aan te besteden in een apart programma, Virtual Reality in Eye. Hierin is de blik niet gericht op het oppervlak van het filmdoek maar beweeg je je virtueel driedimensionaal door een ontworpen ruimte die je aan alle kanten omringt en onderdompelt.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.