Embrace of the Serpent
Ciro Guerra / CO, VE, AR, 2015 / 124 min.
Adembenemende odyssee door de Amazone: twee ontdekkingsreizigers trekken, ieder apart, met dezelfde sjamaan door het Colombiaanse oerwoud. Guerra’s speelfilm is ook een kritiek op de witte toeristen die naar het oerwoud trekken voor een snelle spiritueel-psychedelische trip en lokale gemeenschappen ontwrichten.
Beiden reizen, respectievelijk in 1909 en 1940, vergezeld door de inheemse sjamaan Karamakate, door het oerwoud, op zoek naar een geneeskrachtige, psychotrope plant. Hun tocht legt bloot welke verwoestingen de kolonisten hebben aangericht: rubberplantages vernietigen het regenwoud, de inheemse stammen zijn soms uitgemoord tot de laatste man en Spaanse priesters oefenen een sadistisch schrikbewind over de kinderen in hun katholieke weeshuizen.
Het mystieke en aardse verenigd
Net zoals Jim Jarmusch (Dead Man) en Werner Herzog (Aguirre, der Zorn Gottes) verweeft Guerra in zijn portret van pioniers in de jungle onnadrukkelijk het gruwelijke met het schone, en het mystieke met het aardse. Daarmee is El abrazo de la serpiente een elegische ode aan de natuur en een waarschuwing voor de destructieve krachten in de mens.
Die negatieve krachten ziet de regisseur ook vertegenwoordigd in de groepen Europese en Noord-Amerikaanse toeristen die naar het oerwoud trekken voor een snelle spiritueel-psychedelische trip. Hun consumptieve gedrag staat haaks op de oude rituelen zoals die door de sjamanen in de lokale gemeenschappen werden uitgevoerd; inmiddels is in landen als Peru en Ecuador een ware psychedelica-toeristenindustrie ontstaan.
Inleiding door Erica Biolchini, docent Film- en Mediastudies Universiteit Van Amsterdam.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Ciro Guerra
Productiejaar
2015
Productieland(en)
CO, VE, AR
Originele titel
El abrazo de la serpiente
Lengte
124 min.
Taal
Spaans, Portugees, Engels, Duits
Ondertiteling
ENG
Drager
DCP
Onderdeel van
Underground
Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. In de tentoonstelling en het omvangrijke filmprogramma zijn zowel iconische als minder bekende films opgenomen en wordt de explosie aan vormexperimenten in de experimentele film van die periode belicht. Te zien is werk van sleutelfiguren in de avant-gardecinema, onder wie Jonas Mekas, Maya Deren en Stan Brakhage, naast films van makers uit de wereld van de beeldende kunst, met Bruce Conner, Yayoi Kusama, Yoko Ono en Andy Warhol als bekende namen. Dit alles tegen de roerige achtergrond van een maatschappij in beweging.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.