Equinox Flower
In zijn eerste kleurenfilm – een drama over het huwelijk van een dochter – gebruikt Ozu het rood als een van de belangrijkste compositiemiddelen. De filmtitel verwijst naar de amaryllisbloem, die net als de jeugd tot bloei komt. Equinox Flower is een van de zes recente digitale restauraties van belangrijke titels uit het oeuvre van de Japanse filmmaker Yasujiro Ozu (1903-1963).
Later in zijn carrière begon Ozu steeds meer sympathie te krijgen voor de jongere generatie, een verschuiving die duidelijk zichtbaar werd in Equinox Flower, zijn eerste kleurenfilm. Equinox Flower speelt zich af in een tijd dat gearrangeerde huwelijken in Japan ter discussie kwamen te staan, een woelige periode vol naoorlogs optimisme waarin de jeugd in opstand kwam tegen hun traditionele ouders, die het moeilijk vonden om hun gewoonten los te laten en, uiteindelijk, ook hun kinderen.
Equinox Flower volgt een zakenman uit Tokio, die vaak door vrienden om advies wordt gevraagd over hun dochters die zich tegen het gearrangeerde huwelijk beginnen te keren. Vaak stelt de man zich dan verzoenend en onpartijdig op, maar als zijn eigen dochter met een zelfgekozen huwelijkskandidaat aan komt zetten, kan hij dit neutrale standpunt moeilijk volhouden. Niet alleen beseft hij dat hij op het punt staat om een dochter te verliezen maar ook een deel van zijn eigen identiteit en autoriteit.
Equinox Flower geeft inzicht in de snelle sociaal-culturele veranderingen in het naoorlogse Japan, dat meer en meer onder invloed kwam te staan van het kapitalisme en de westerse waarden. Stilistisch is dit een typische Ozu-film, met een laag camerastandpunt waarbij de camera niet beweegt, zodat de beelden doen denken aan foto”s of schilderijen waarin de personages plotseling tot leven komen
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.