Eye on Sound: L'invitation au voyage
Germaine Dulac wordt meestal genoemd als de regisseur van La coquille et le clergyman (1928). ‘de eerste surrealistische film’. Een jaar eerder maakte ze, geïnspireerd door een symbolistisch gedicht van Baudelaire, een vertelling over een getrouwde vrouw die het avontuur zoekt in een nachtclub. Thijs Havens begeleidt op gitaar en toetsen.
Het resultaat was een sfeervol avant-gardistisch filmgedicht, een “melodie van beelden”. Dulac was een ware voorloper; ze nam afscheid van de theatrale acteer- en vertelstijl van de vroege cinema – toen acteurs grote ogen opzetten en wild gesticulerend hun gevoelens tot uitdrukking brachten – en liet de beelden spreken.
decadent
Dulac toont een gehuwde vrouw wier man haar emotioneel verwaarloost. Ze gaat er zelf op uit en belandt in de decadente nachtclub 'L'Invitation au voyage.” Een jonge officier maakt haar het hof, de vrouw laat zich meevoeren in een romance, tot het punt waarop ze ontdekt dat haar aanbidder een getrouwde man is.
gelijkwaardig
De film toont in een opeenvolging van ritmisch gemonteerde beelden de aantrekkingskracht tussen man en vrouw, waarbij de sekserollen gelijkwaardig en omkeerbaar zijn. Wie heeft wie in zijn macht?
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Eye on Sound
Met Eye on Sound focust Eye op de bijzondere relatie beeld en geluid. Verwacht live muziek bij stille films, live optredens van bandjes van nu bij klassiekers van toen, splinternieuwe scores bij films uit de veelzijdige Eye-collectie en bijzondere aandacht voor de vaak veronachtzaamde kunst van het sounddesign.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.