First Kill
Coco Schrijber / NL, 2001 / 97 min.
De eerste lange documentaire van filmmaker Coco Schrijber legt een ongemakkelijke waarheid bloot; er zijn soldaten die verslaafd raakten aan het gevoel van oorlog, en zich daar na terugkomst uit oorlogsgebieden niet voor schaamden. Schrijber interviewde Vietnam-veteranen over hun bevindingen en de roes van het oorlog voeren. 9 mei met inleiding door regisseur Coco Schrijber en co-scenarist en cameraman Sander Snoep.
Tijdens haar gesprekken ontdekte Schrijber dat er mensen zijn die floreren in gewelddadige omstandigheden; zo is er de veteraan Billy Heflin die met “weemoed” terug denkt aan zijn confrontaties met de Vietcong; een andere Vietnam-veteraan verhaalt over de roes van het vechten als de beste drug ooit.
ongemakkelijke vraag
Schrijber en coscenarist, editor en cameraman Sander Snoep vouwden hun documentaire om de ongemakkelijke vraag of niet in ieder mens een potentiële killer schuilt. In Vietnam, vertelde Schrijber aan de NRC, was voor vele Amerikaanse soldaten het verschil tussen goed en kwaad helemaal weggevallen. Die aardige Amerikanen die Europa van de nazi”s hadden bevrijd, bleken nu aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan.
gruweldaden
First Kill focust op de ervaringen van een centrale figuur, oud-oorlogscorrespondent en scenarioschrijver Michael Herr (Full Metal Jacket). Hij schreef een bestseller over de aantrekkingskracht van oorlog, Dispatches. Hierin laat hij zien waartoe mensen in staat zijn in oorlogssituaties en hoe ze zelfs kunnen genieten van gruweldaden, ondanks dat ze later van diezelfde daden spijt zeggen te hebben.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Coco Schrijber
Productiejaar
2001
Productieland(en)
NL
Originele titel
First Kill
Lengte
97 min.
Ondertiteling
NLD
Drager
35mm
Onderdeel van
Shell Shock
Het door de Vietnamoorlog getekende personage Travis Bickle uit Taxi Driver, de door PTSS gekwelde soldaten in de documentaire Crazy en de ex-tankcommandant uit de animatiefilm Waltz with Bashir delen één ding: ze willen vertellen over wat hen is overkomen om te verwerken. Met Shell Shock geeft Eye ruimte aan de verbeelding van maatschappelijk geweld en traumatische herinneringen in de cinema.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.