Flaming Creatures + Blonde Cobra
Underground: Flaming Creatures + Blonde Cobra
Dubbelvertoning van Jack Smiths Flaming Creatures en Ken Jacobs’ Blonde Cobra: cinema op de rand van perversiteit. Flaming Creatures zit vol de burleske humor en queer geneugten, in Blonde Cobra speelt een AM-radio in de zaal een cruciale rol.
Vanaf het begin had Flaming Creatures zijn tegenstanders. Niet iedereen herkende de verrassend originele visuele gevoeligheid van de film, waardeerde de burleske humor of genoot van de overvloed aan queer geneugten die de film bood. De film werd al snel overstemd door de beruchte politieactie die volgde op een vertoning van de film in het New Bowery Theater in 1964. De film werd in beslag genomen, er werden arrestaties verricht en er volgde een proces en een daaropvolgend hoger beroep. De dreiging van aanklachten wegens obsceniteit hing ook boven het werk van andere undergroundkunstenaars. Flaming Creatures kan het publiek nog steeds verdelen. Centraal staat immers een scène die door critici is beschreven als een "orgie", "verkrachtingsscène" en "nepverkrachting".
Woest grappig
Van midden jaren 50 tot begin jaren 60 maakten Smith en Jacobs samen verschillende films. De zwart-witbeelden van Smith en Jerry Sims in Blonde Cobra werden geschoten door Smiths vriend Bob Fleischner. Jacobs monteerde de beelden en voegde er fragmenten van muziek en audio-opnamen van Smith aan toe, samen met Smiths vaak woest grappige geraaskal. Maar de meesterzet van de film zijn de vertoningsinstructies. Er moet een AM-radio in of bij het publiek worden geplaatst. Op twee zeer nauwkeurig beschreven momenten in de film moet het volume van de radio worden verhoogd en moet er een soort gesprek worden gevoerd – wat voor soort gesprek dan ook. Zoals Jacobs het zei bij een vertoning van Blonde Cobra: "Het werkt altijd!" (tekst: Michele Pierson)
Inleiding Michele Pierson
Op 26 oktober worden de films ingeleid door Michele Pierson. Zij is hoofddocent filmstudies aan King's College London. Ze is mede-redacteur van Optic Antics: The Cinema of Ken Jacobs (2011) en auteur van essays over Amerikaanse experimentele film. Haar meest recente publicatie is Feminist Filmmaking from the Ground-Up: Three Films from the 1980s. Ze werkt aan een manuscript van boeklengte met de werktitel The Accessibility of the Avant-Garde: Views from Experimental Cinema.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2024
Lengte
75 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Underground
Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. In de tentoonstelling en het omvangrijke filmprogramma zijn zowel iconische als minder bekende films opgenomen en wordt de explosie aan vormexperimenten in de experimentele film van die periode belicht. Te zien is werk van sleutelfiguren in de avant-gardecinema, onder wie Jonas Mekas, Maya Deren en Stan Brakhage, naast films van makers uit de wereld van de beeldende kunst, met Bruce Conner, Yayoi Kusama, Yoko Ono en Andy Warhol als bekende namen. Dit alles tegen de roerige achtergrond van een maatschappij in beweging.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.