Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
Still Flaming creatures Jack Smith US 1963 credit Courtesy of Jack Smith Archive and Gladstone Gallery New York and Brussels 3

Flaming Creatures + Blonde Cobra

Underground: Flaming Creatures + Blonde Cobra

Dubbelvertoning van Jack Smiths Flaming Creatures en Ken Jacobs’ Blonde Cobra: cinema op de rand van perversiteit. Flaming Creatures zit vol de burleske humor en queer geneugten, in Blonde Cobra speelt een AM-radio in de zaal een cruciale rol.

poster Underground: Flaming Creatures + Blonde Cobra
Jack Smiths Flaming Creatures en Ken Jacobs’ Blonde Cobra werden voor het eerst vertoond in een dubbelprogramma in de Bleecker Street Cinema in Manhattan in 1963. In zijn column 'Movie Journal' in de Village Voice prees Jonas Mekas deze films als een nieuwe, 'Baudelaireaanse Cinema', die waarschijnlijk door bijna iedereen verkeerd begrepen zal worden. 'Iets wat een gemiddelde kijker misschien angst aanjaagt,' schreef hij, 'is dat deze cinema op de rand van perversiteit balanceert. Deze kunstenaars kennen geen remmingen, seksueel of anderszins.'

Vanaf het begin had Flaming Creatures zijn tegenstanders. Niet iedereen herkende de verrassend originele visuele gevoeligheid van de film, waardeerde de burleske humor of genoot van de overvloed aan queer geneugten die de film bood. De film werd al snel overstemd door de beruchte politieactie die volgde op een vertoning van de film in het New Bowery Theater in 1964. De film werd in beslag genomen, er werden arrestaties verricht en er volgde een proces en een daaropvolgend hoger beroep. De dreiging van aanklachten wegens obsceniteit hing ook boven het werk van andere undergroundkunstenaars. Flaming Creatures kan het publiek nog steeds verdelen. Centraal staat immers een scène die door critici is beschreven als een "orgie", "verkrachtingsscène" en "nepverkrachting".

Woest grappig

Van midden jaren 50 tot begin jaren 60 maakten Smith en Jacobs samen verschillende films. De zwart-witbeelden van Smith en Jerry Sims in Blonde Cobra werden geschoten door Smiths vriend Bob Fleischner. Jacobs monteerde de beelden en voegde er fragmenten van muziek en audio-opnamen van Smith aan toe, samen met Smiths vaak woest grappige geraaskal. Maar de meesterzet van de film zijn de vertoningsinstructies. Er moet een AM-radio in of bij het publiek worden geplaatst. Op twee zeer nauwkeurig beschreven momenten in de film moet het volume van de radio worden verhoogd en moet er een soort gesprek worden gevoerd – wat voor soort gesprek dan ook. Zoals Jacobs het zei bij een vertoning van Blonde Cobra: "Het werkt altijd!" (tekst: Michele Pierson)

Inleiding Michele Pierson

Op 26 oktober worden de films ingeleid door Michele Pierson. Zij is hoofddocent filmstudies aan King's College London. Ze is mede-redacteur van Optic Antics: The Cinema of Ken Jacobs (2011) en auteur van essays over Amerikaanse experimentele film. Haar meest recente publicatie is Feminist Filmmaking from the Ground-Up: Three Films from the 1980s. Ze werkt aan een manuscript van boeklengte met de werktitel The Accessibility of the Avant-Garde: Views from Experimental Cinema.

Dit is onderdeel van

Details

Persons under 16 years must be accompanied by an adult

Productiejaar

2024

Lengte

75 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

Underground

Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. In de tentoonstelling en het omvangrijke filmprogramma zijn zowel iconische als minder bekende films opgenomen en wordt de explosie aan vormexperimenten in de experimentele film van die periode belicht. Te zien is werk van sleutelfiguren in de avant-gardecinema, onder wie Jonas Mekas, Maya Deren en Stan Brakhage, naast films van makers uit de wereld van de beeldende kunst, met Bruce Conner, Yayoi Kusama, Yoko Ono en Andy Warhol als bekende namen. Dit alles tegen de roerige achtergrond van een maatschappij in beweging.

Lees meer
campagnebeeld Underground – American Avant-Garde Film in the 1960s
Still Blonde Cobra Ken Jacobs US 1963 2
Still Flaming creatures Jack Smith US 1963 credit Courtesy of Jack Smith Archive and Gladstone Gallery New York and Brussels 2
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op