Ken Jacobs and Early Cinema Studies
Een avond gewijd aan Ken Jacobs’ avant-garde klassieker Tom, Tom the Piper's Son (1969-1971). De films in het programma laten zien hoe groot de bijdrage van deze film was aan de herwaardering van de vroege cinema, en de gevolgen daarvan voor de hedendaagse experimentele film.
Ken Jacobs” Tom, Tom the Piper's Son heeft zich de gelijknamige film van cameraman Billy Bitzer uit 1905 toegeëigend. Jacobs kreeg als docent een archiefprint van de film onder ogen en verbaasde zich over de onconventionele montage die het de kijker moeilijk maakte om de centrale actie en personages te onderscheiden. Om die opmerkelijke vorm te begrijpen begon Jacobs de film op een projector met een variabele snelheid achteruit en vooruit te projecteren. Het materiaal gefilmd tijdens deze sessies mondde uit in zijn uitbundige, transcendente werk Tom, Tom the Piper”s Son.Jacobs” film wordt alom gezien als een paradigmaverschuiving in de manier waarop de filmhistorici de vroege cinema hebben beschouwd. Werd het eerst gezien als “primitieve” cinema die enkel een springplank was voor de latere filmkunst, vanaf dit moment kreeg de vroege cinema haar eigen culturele waarde.
Programma
Tom, Tom the Piper's Son (1905)Correction Please; or How We Got Into the Pictures [fragmenten] (Noël Burch, GB, 1979)Coming Attractions (Peter Tscherkassky, Oostenrijk, 2010)Tom, Tom the Piper's Son (Ken Jacobs, VS, 1969-71) Introductie door Christian Gosvig Olesen, promovendus Amsterdam School for Heritage and Memory Studies, Universiteit van Amsterdam, afdeling Media Studies.
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.