
Kunstenaars filmen collecties
Een selectie korte films die verzamelingen tonen door de ogen van beeldend kunstenaars. Voor Depot (2015) filmde Fiona Tan in de depots van natuurhistorische verzamelingen, samen te zien met werken van Tacita Dean, Camille Henrot, Amie Siegel, Nashashibi/Skaer, Mels van Zutphen en Ben Rivers.

Voor Depot (2015) filmde Fiona Tan in de depots van natuurhistorische verzamelingen. Deze film is niet in de tentoonstelling te zien, maar wordt tijdens dit programma voor de gelegenheid in de bioscoopzaal vertoond samen met werken van Tacita Dean, Camille Henrot, Amie Siegel, Nashashibi/Skaer, Mels van Zutphen en Ben Rivers.
Mensen verzamelen om grip te krijgen op de wereld om hen heen: door selecteren, indexeren en bewaren creëren we een systeem dat helpt ons tot de wereld om ons heen te verhouden. Collecties weerspiegelen wetenschappelijke denkbeelden, persoonlijke smaak, machtsstructuren en dilemma’s. Het is niet verwonderlijk dat verzamelingen regelmatig het onderwerp vormen van kunstwerken, en musea nodigen regelmatig kunstenaars uit om zich tot hun collecties te verhouden.
In dit programma, samengesteld en ingeleid door Marian Cousijn (Eye), wordt een selectie korte films vertoond die verzamelingen tonen door de ogen van beeldend kunstenaars.
Programma
Depot
In Fiona Tans Depot (2015) staat de complexe relatie tussen mensen en de natuur centraal. De natuurhistorische collecties die ze filmde, ontstonden in de negentiende eeuw uit verzamelingen van plant- en diersoorten. Om de natuur op deze manier te onderzoeken en te bewaren, moet ze eerst gedood worden.
Grosse Fatigue
Kunstenaar Camille Henrot deed een residency bij het onderzoeksinstituut Smithsonian Institution – dat in totaal 142 miljoen voorwerpen beheert. In haar film Grosse Fatigue (2013) staan creatiemythen uit de hele wereld centraal. In een rusteloos ritme komen talloze verzamelde voorwerpen voorbij, gevangen in vensters op een computerscherm. Zal onze honger naar kennis ooit gestild worden?
Manhattan Mouse Museum
In Manhattan Mouse Museum (2011) filmt Tacita Dean popartkunstenaar Claes Oldenburg. In 1972 richtte hij, bij wijze van speels commentaar op musea, het Mouse Museum op: een collectie kleine curieuze voorwerpen die hij zijn hele leven verzamelde. Oldenburg is in de tachtig wanneer Dean hem door haar lens observeert, en verzorgt zijn verzameling in opperste concentratie.
Fetish
Kunstenaar Amie Siegel filmde voor Fetish (2016) de jaarlijkse nachtelijke schoonmaakbeurt van de persoonlijke verzameling archeologische beelden en artefacten van Freud in zijn museum in Londen. Via subtiele parallellen maakt ze een omgekeerde blik mogelijk op de persoonlijke collectie en huisraad van Freud – afwisselend teder, projecterend en voyeuristisch.
Flash in the Metropolitan
Kunstenaarsduo Nashashibi/Skaer filmde voor Flash in the Metropolitan (2006) het beroemde museum ‘s nachts, met een 16mm camera, bij flitslicht. Een reeks objecten uit de Afrikaanse en Oceanische collecties trekt voorbij in vluchtige flitsen: zonder context, zonder details, zonder verhalen.
The Shape of Things
Harvard Art Museums nodigde kunstenaar Ben Rivers uit om te reageren op hun collectie. Hij filmde artefacten uit de etnologische collectie, vergezeld van de stem van William Bronk die zijn gedicht At Tikal voordraagt. The Shape of Things (2016) zet je aan het denken: in hoeverre kun je een collectie vastleggen?
Het topje van de Mont Blanc
In Teylers Museum, Haarlem, ligt een bijzonder stuk steen in de vitrine: het topje van de Mont Blanc, in 1787 meegenomen door geoloog De Saussure. In de korte film van Mels van Zutphen besluiten anonieme bergbeklimmers dat het tijd is om het beroemde souvenir terug te brengen naar zijn oorspronkelijke plek, het hoogste punt van Europa.
Na dit programma, om 21:45, wordt Fiona Tans film Kingdom of Shadows vertoond. Tickets voor deze voorstelling zijn los verkrijgbaar.
Dit is onderdeel van
Details
Voertaal
Engels
Taal
Nederlands
Ondertiteling
Nederlands
Onderdeel van
Fiona Tan
Fiona Tan staat bekend om haar video- en filminstallaties waarin ze herinneringen, geschiedenis, globalisatie en de rol van afbeeldingen onderzoekt.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.