La coquille et le clergyman
Germaine Dulac / FR, 1927 / 41 min.
De eerste surrealistische film ooit gemaakt geldt nog altijd als boegbeeld van de avant-gardefilm. Germaine Dulac verrichtte baanbrekend werk met haar verfilming van het scenario van de woeste dichter en theatermaker Antonin Artaud.
Germaine Dulac (1882-1942) verfilmde Artauds venijnige aanval op de kerk tot een ritmisch experiment vol drama, symboliek en slapstick. De film vertelt het verhaal van een jonge geestelijke en een officier die strijden om de gunst van een mooie vrouw en kent opmerkelijke beelden; zo loopt de geestelijke op zijn knieën door de straten om de vrouw te volgen. In de associatieve montage wordt de logica feestelijk het raam uitgegooid, het onbewuste opengebroken.
Dulac, een van de leidende figuren in de suffragettebeweging, verrichtte baanbrekend werk; de regisseuse wilde de cinema bevrijden van de literaire en theatrale traditie: echte film was puur beeld, gemonteerd volgens ‘muzikale’ principes, met ‘visuele muziek’ tot resultaat.
Met live pianobegeleiding door Nora Mulder.
Vooraf inleiding door filmjournalist Dana Linssen.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Germaine Dulac
Productiejaar
1927
Productieland(en)
FR
Originele titel
La coquille et le clergyman
Lengte
41 min.
Drager
35mm
Onderdeel van
Women Make Film
Vorig jaar presenteerde Eye het filmprogramma Women Make Film, een alternatieve versie van de filmgeschiedenis met vrouwen in de hoofdrol. Vrouwen speelden vanaf de begintijd van de cinema een belangrijke rol. Ze stonden achter de camera, regisseerden en waren soms ook producent.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.