Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still La maman et la putain (Jean Eustache, 1973)

La maman et la putain

Jean Eustache / FR, 1973 / 217 min.

‘De laatste grote nouvelle vague-film’ wordt Jean Eustaches opzienbarende portret van de seksuele revolutie wel genoemd. Jean-Pierre Léaud is de narcistische nietsnut Alexandre, verwikkeld in een driehoeksverhouding. De vrouwen in zijn leven wijzen hem op zijn tekortkomingen. Onlangs gerestaureerd (4K).

poster La maman et la putain (Jean Eustache, 1973)

‘Een briljant geschreven film’, noemde de vermaarde filmcriticus Roger Ebert La maman et la putain. Anders dan je misschien zou vermoeden van een roemruchte jarenzeventigproductie die de status cultfilm kreeg, waren de dialogen, monologen en camera-instellingen met de allergrootste precisie uitgewerkt.

De nauwgezetheid binnen het nouvelle vague-idioom (draaien op bestaande locaties, geen dwingende plotontwikkeling) betaalde zich uit: zelden werd een driehoeksverhouding zo onder het vergrootglas gelegd door degenen die zelf - te midden van de seksuele revolutie - de driehoek vormen.

Mei '68

Alexandre, vertolkt door Jean-Pierre Léaud, een van de grote acteurs van de nouvelle vague, is een bohémien die treurt om de breuk met z’n geliefde Gilberte (Isabelle Weingarten). Ondertussen knoopt hij verhoudingen aan met de iets oudere Marie (Bernadette Lafont) en de iets jongere Veronika (Françoise Lebrun).

Het is 1972, vooravond van de eerste oliecrisis en massawerkloosheid, vier ontnuchterende jaren later na de mei-opstand van ’68. Alexandre stommelt door de dagen en houdt zich op in het milieu van de soixante-huitards op de Parijse Linkeroever, in goed Frans ook wel ‘rive gauche’ geheten.

Onderhouden wordt hij door z’n twee vriendinnen, die werken als eigenares van een modezaak en als anesthesie-assistent in een ziekenhuis. De twee confronteren Alexandre met de spanningen van een poly-amoureuze relatie en zijn onvermogen emoties te tonen: de camera zoomt in op de gezichten, dialogen en lange monologen komen over de lippen.

Sporadisch

Het monumentale La maman et la putain ging in première in Cannes en won de Grote Juryprijs en de Prijs van de internationale filmkritiek. De film was door z’n lengte moeilijk vertoonbaar in het commerciële circuit, en was jarenlang sporadisch te zien in versleten kopieën. De Franse distributiemaatschappij Les Films du Losange – ooit opgericht door Barbet Schroeder en Eric Rohmer - voltooide in 2022 de digitale restauratie en remastering.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Jean Eustache

Productiejaar

1973

Productieland(en)

FR

Originele titel

La maman et la putain

Lengte

217 min.

Taal

Frans

Ondertiteling

ENG

Drager

DCP

Onderdeel van

Restored & Unseen

Zet een paar filmliefhebbers bij elkaar en binnen de kortste keren gaat het gesprek over titels die nodig moeten worden ingehaald of juist teruggezien. Bij voorkeur op het grote doek, van erkende meesterwerken tot vergeten pareltjes. Restored & Unseen komt aan die vraag tegemoet, met tweewekelijkse voorstellingen van gerestaureerde klassiekers en herontdekte films, toegelicht door Eye-programmeur Leo van Hee of speciale gasten.

Lees meer
campagnebeeld Restored & Unseen
still La maman et la putain (Jean Eustache, 1973)
still La maman et la putain (Jean Eustache, 1973)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op