Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still America (Garrett Bradley, US 2019)

Made In America

Eye on Art: Made In America

Een feestelijke avond gewijd aan het geweldige werk van baanbrekende en hedendaagse Afro-Amerikaanse vrouwelijke regisseurs. Met een speciale introductie door Maya Cade, oprichter van Black Film Archive in New York.

poster Eye on Art: Made In America
Deze films zetten traditionele verhalen op zijn kop en laten een veelzijdig beeld zien van zwarte vrouwelijkheid en creativiteit, waarbij de makers zich verzetten tegen de dominante ‘filmcanon’.

Programma

  • still Four Women (Julie Dash, 1975

    Four Women (Julie Dash, 1975, 7')

    In deze experimentele korte film van Julie Dash – een van de eerste experimentele films van een zwarte vrouwelijke filmmaker – vertolkt danseres Linda Martina Young de gelijknamige ballad van Nina Simone en belichaamt ze de geesten van vier vrouwen: Aunt Sarah, Saffronia, Sweet Thing and Peaches. Deze vrouwen vertegenwoordigen algemene stereotypen van zwarte vrouwen die proberen te overleven in Amerika.

  • still Killing Time (Fronza Woods, 1979)

    Killing Time (Fronza Woods, 1979, 9')

    Een originele, wrang-humoristische kijk op het dilemma van een suïcidale vrouw die niet in staat is de juiste outfit te vinden om in te sterven. Fronza Woods onderzoekt de persoonlijke gewoonten, socialisatie en complexiteit van het leven die ons op de been houden.

  • still America (Garrett Bradley, US 2019)

    America (Garrett Bradley, 2020, 29')

    America verkent het snijvlak van ras, geschiedenis en visuele verhalen in twaalf stille zwart-witfilms, beginnend van 1915 tot 1926. America werd geïnspireerd door de recente ontdekking door het MoMA van de oudste nog bestaande beelden voor een speelfilm, Lime Kiln Club Field Day, gemaakt door een interraciale cast en crew voor een zwart publiek. In het eerste kwart van de 20e eeuw, honderd jaar geleden, maakten zwarte en witte mensen films samen met een zwarte cast. Het merendeel van deze films ging verloren of werd vernietigd. Elk van de twaalf films vertegenwoordigt een jaar en enkele normale, buitengewone dingen die in de Verenigde Staten zijn gebeurd.

  • still To Be Free (Adepero Oduye, 2017)

    To Be Free (Adepero Oduye, 2017, 13')

    Nina Simone voelt zich 's avonds laat in een jazzclub eventjes vrij. Actrice, schrijver en regisseur Adepero Oduye betreedt het podium als de grote Nina Simone voor een intieme en uitdagende performance. Met verbluffende cinematografie van de voor een Oscar genomineerde Bradford Young.

Dit is onderdeel van

Details

Not (yet) rated

Productiejaar

2024

Lengte

73 min.

Voertaal

English

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

Eye on Art

Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.

Lees meer
still #59 (Joost Rekveld, 2023)
still Four Women (Julie Dash, 1975
still To Be Free (Adepero Oduye, 2017)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 8 juni — 29 september 2024

    Albert Serra

    Liberté

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op