
Mauvaise graine
Alexandre Esway, Billy Wilder / FR, 1934 / 77 min.
Billy Wilder maakte met deze speelse, beweeglijke film over autodieven in Parijs een voorloper van de Nouvelle Vague-films. Een onderschatte maar belangrijke film waarin hij experimenten uitvoerde die we later in Franse films als À bout de souffle zouden terugzien.

De dag na de Rijksdagbrand in 1933 besluit de joodse Billy Wilder de gebeurtenissen in nazi-Duitsland niet af te wachten en naar Parijs te vluchten, waar hij een jaar verblijft voordat hij de oversteek naar Amerika maakt. Hij regisseert er zijn eerste film, samen met de Hongaarse filmmaker Alexander Esway. In Mauvaise graine volgen we Henri, van rijke komaf maar rusteloos en omlaag gegleden naar de criminaliteit. Hij is verslaafd aan het rijden in snelle auto”s en steelt ze aan de lopende band.
truck
Mauvaise graine is evenals Menschen am Sonntag een lowbudgetproductie, opgenomen in de straten van Parijs en Zuid-Frankrijk. Het is een film over beweging, die de wereld toont door de ogen van een voortdurend bewegende camera. Achtergrondprojectie is te duur, dus de makers besluiten de camera op een truck te monteren, wat het authentieke karakter van de film versterkt. Met zijn jump cuts, elliptische montage en bewegende camera is het een film die vooruit kijkt naar de esthetiek van À bout de souffle en andere Nouvelle Vague-films.
stouterd
Danielle Darrieux speelde als zeventienjarige in Mauvaise graine. Op hoge leeftijd was de filmdiva nog te zien in 8 femmes. Ze haalde jaren geleden in Vrij Nederland herinneringen op aan Mauvaise graine: "Er was een stouterd als Billy Wilder nodig om te bedenken dat zo”n zoet wicht als ik ook doortrapt kon zijn."
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Alexandre Esway, Billy Wilder
Productiejaar
1934
Productieland(en)
FR
Originele titel
Mauvaise graine
Lengte
77 min.
Taal
Frans
Ondertiteling
ENG
Drager
DCP non-encrypted
Onderdeel van
Sweet & Sour: De films van Billy Wilder
De legendarische scenarioschrijver en Hollywoodregisseur Billy Wilder was een briljant woordkunstenaar. Zijn Oscar-winnende klassiekers zitten vol aanstekelijke, cynische humor: onwaarschijnlijk grappig, gewaagd en scherpzinnig.

Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.