Melancholia
Lars von Trier / DK, SE, FR, DE, 2011 / 135 min.
Zwart-romantische, psychologische ‘rampenfilm’ waarin het einde van de wereld een huwelijksfeest overschaduwt. Von Trier liet zich inspireren door zijn eigen depressie en de films van Andrej Tarkovski. Vertoning in het programma rond Tarkovski, op 35mm uit de collectie van Eye.
De sublieme stilist Lars Von Trier gaat in zijn droefgeestige meesterwerk opnieuw grandioos aan de haal met de genrefilm, ditmaal de rampenfilm en de huwelijksfilm. Kirsten Dunst schittert als de depressieve bruid Justine, die van haar montere zus Claire (Charlotte Gainsbourg) en zwager (Kiefer Sutherland) een extravagant huwelijksfeest op een landgoed cadeau krijgt. Oude wonden worden opengereten maar er hangt een nog grotere sluier van onheil over het feest: de blauwe planeet Melancholia ligt op mogelijke ramkoers met de aarde. Von Trier haalde voor overweldigende film inspiratie uit zijn eigen depressie. In de ouverture drijft Justine tussen de waterlelies en door een kluwen touw. Zo ervaar je een depressie, zegt zij later: als waden door grauwe wol. Von Trier zei daarover: 'I think that Justine is very much me. She is based a lot on my person and my experiences with doomsday prophecies and depression.'
verwijzingen naar Stalker
Lars von Trier heeft zijn bewondering voor Tarkovski nooit onder stoelen of banken gestoken: 'Have you ever seen a film called The Mirror? I was hypnotised! I”ve seen it 20 times (...) It”s the closest I”ve got to a religion – to me he is God.' Ook in Melancholia is de invloed van Tarkovski terug te vinden, in verwijzingen naar films als Stalker en Het offer.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Lars von Trier
Productiejaar
2011
Productieland(en)
DK, SE, FR, DE
Originele titel
Melancholia
Lengte
135 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
NLD
Drager
35mm
Onderdeel van
Andrei Tarkovsky
Met beeldrijke en associatieve vertellingen als Andrej Roebljov (1966), Solaris (1971), De spiegel (1974) en, vooral, Stalker (1979), verwierf Andrej Tarkovski (1932-1986) faam als een van de belangrijkste vernieuwers van de cinematografische taal. Eye wijdt dit najaar een solotentoonstelling en een filmprogramma aan de vermaarde filmer-mysticus en zoomt in op Tarkovski’s zoektocht naar existentiële waarheid.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.