
Monterey Pop
D.A. Pennebaker / US, 1969 / 78 min.
Jonathan Gill is docent aan het Amsterdam University College en auteur van "Harlem: The Four-Hundred Year History, From Dutch Village to Capital of Black America" (Grove/Atlantic 2011) en van het in 2019 verwachte boek “Our Man in Hollywood: The True Story of Boris Morros, The Hollywood Double-Agent Who Broke the Cold War’s Most Notorious Espionage Ring” (Norton, 2019)

Pete Townshend die zijn gitaar wegsmijt, Jimi Hendrix die zijn gitaar verbrandt, Janis Joplin die als een brullende leeuwin het publiek versteld doet staan, vrolijke hippies die roepen: 'It will be a love-in ... like Easter, Christmas and your birthday all at once!' - deze meeslepende popfestivalfilm zit vol met iconische beelden. Ook Otis Redding, Mamas and Papas, The Who, Ravi Shankar, Simon en Garfunkel, The Mamas en de Papas en the Byrds traden op.
nieuw tijdperk
Tijdens een prachtig juniweekend in 1967, aan het begin van de Summer of Love, luidde het Monterey International Pop Festival een nieuw tijdperk van de popmuziek in. In zijn karakteristieke direct cinema-stijl, met in zijn cameraploeg illustere namen als Albert Maysles en Richard Leacock, legde D. A. Pennebaker alle onsterfelijke momenten vast.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
D.A. Pennebaker
Productiejaar
1969
Productieland(en)
US
Originele titel
Monterey Pop
Lengte
78 min.
Drager
Blu-ray
Onderdeel van
1968
Vijftig jaar geleden kwamen studenten, fabrieksarbeiders, jongeren en filmmakers in opstand tegen het gezag, van Parijs tot Mexico-Stad. In hun handen niet alleen stenen maar ook wendbare, lichte 16mm-camera’s.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
