
Obsessions
Pim de la Parra / NL, DE, 1969 / 90 min.
Student op kamers ontdekt gat in de muur en wordt getuige van erotische en criminele avonturen van zijn buurman. Hitchcockiaanse thriller, naar scenario van Pim de la Parra, Wim Verstappen en Martin Scorsese, werd aan maar liefst 65 landen verkocht.

Een student in Amsterdam maakt bij het ophangen van een schilderij een gat in de muur van zijn kamer. Zijn nieuwsgierigheid wordt geprikkeld door de wrede handelingen van zijn buurman, die dames ontvangt en drogeert. Samen met zijn verloofde, de journaliste Marina (Alexandra Stewart uit Truffauts La nuit américaine), onderzoekt de medisch student wat er zich allemaal voor geheimzinnigs in die kamer afspeelt, waarna de psychedelische thriller afkoerst op een schokkend einde.
rear window
Martin Scorsese, toch in Amsterdam voor de opnames van zijn speelfilmdebuut Who's That Knocking At My Door, leverde een bijdrage aan het scenario. Een 'sex and psycho-suspense mystery' noemde Pim de la Parra zijn eerste lange speelfilm, een Engelstalige, Nederlands-Duitse coproductie van $corpio Films. Voor het verhaal liet hij zich inspireren door Hitchcocks klassieke thriller Rear Window (1954). Voor het camerawerk contracteerde De la Parra Frans Bromet, die daarvoor slechts op 8- en 16mm had gedraaid.
Hoewel de ontvangst in Nederland wat lauw was, verkocht $corpio de rijkelijk met blote dames gestoffeerde thriller aan zo'n 65 landen. Vooral in Duitsland deed Besessen - Das Loch in der Wand het goed.
joop
Vooraf: Joop (NL, 1969, Pim de la Parra), waarin een onhandige man zijn laatste kans op een blijvende liefde verspeelt. De la Parra schoot deze komische korte film veertien dagen voor de première van Obsessions, als voorfilm (10').
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Pim de la Parra
Productiejaar
1969
Productieland(en)
NL, DE
Originele titel
Obsessions
Lengte
90 min.
Ondertiteling
NLD
Drager
DCP
Onderdeel van
Parra Odyssee
Pim de la Parra richtte met brother in arms Wim Verstappen de geruchtmakende productiemaatschappij $corpio op, tekende voor de eerste grote Surinaamse speelfilm Wan Pipel en kreeg cultstatus als minimal moviepionier.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.