Pasolini's Love and Rage
Veertig jaar na Pasolini's gewelddadige dood in 1975 kijkt EYE on Art terug naar twee bijdragen van de links geëngageerde filmer aan Italiaanse episodenfilms: La ricotta en La rabbia. Pasolini zet de katholieke kerk in de beklaagdenbank en legt de kwalen van het moderne leven onder het vergrootglas.
La ricotta (1963)
Episode uit RoGoPaG (naar de vier medewerkende cineasten: ROsselini, GOdard, PAsolini en Gregoretti) die de rol van de kerk op aarde ter discussie stelde: waartoe dienen godsvrucht en verlossing als wordt geduld dat mensen omkomen van de honger? De film-in-een-film draait om een mediaconcern dat een film laat opnemen over de kruisiging van Christus.
La ricotta leverde Pasolini een omvangrijk proces op, voornamelijk wegens godslastering. Directe aanleiding was de striptease die hij Maria Magdalena liet uitvoeren voor een stel crewleden die zich stierlijk vervelen. Bovendien meende de aanklager te hebben gezien dat de goede moordenaar, Stracci, die ook al in Accatone een rol vertolkte, aan het kruis gebonden hangt en bij het zien van die striptease met losse handen klaarkomt. Pasolini werd veroordeeld tot vier maanden, ging in hoger beroep en werd alsnog vrijgesproken.
La rabbia (1963)
Documentaire waarin twee filmmakers met hetzelfde bronmateriaal een tijdsbeeld schetsen: de linkse intellectueel Pier Paolo Pasolini en de conservatieve katholiek Giovanni Guareschi.
Pasolini probeert met historisch found footage-materiaal antwoord te geven op de existentiële vraag: waarom staat ons leven in het teken van ontevredenheid en angst? Met zijn poëtische filmessay La rabbia (De woede) analyseerde de filmmaker-dichter het moderne leven.
Double bill-voorstelling (korting bij aankoop aan de kassa) met Pasolini.
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.