Punch-Drunk Love en boekpresentatie De Sound Track
Filmcomponist Rens Machielse presenteert zijn nieuwe boek 'De Sound Track' over de kracht van geluid in de film, en gaat daarover in gesprek met Caspar Nieuwenhuis, directeur HKU Theater. Ter illustratie maken studenten Muziek en Technologie van de HKU een nieuwe soundtrack voor de openingsscène van Punch-Drunk Love waarna de vertoning van de originele 35mm-versie van de film volgt. Een avond over filmmuziek, sounddesign en alles wat daarbij komt kijken.
Hoe belangrijk de soundtrack kan zijn voor de ervaring van film, bewijst Paul Thomas Andersons Punch-Drunk Love. Ook al is zijn vertelling over de verlegen Barry Egan (Adam Sandler) en de mooie Lena (Emily Watson) bedoeld als romantische komedie voor het grote publiek, de filmtechnische middelen zijn allerminst doorsnee.
nerveuze improv
Andersons aanpak is uniek: kunstmatig versterkte omgevingsgeluiden, dialogen overstemd door knalharde percussieklanken, nerveuze improvisatiemuziekjes – het geluid onderstreept de emoties van de personages, maar schuift Hollywoodclichés rücksichtlos terzijde.
Studenten van de HKU Music & Technology – Machielse was er directeur – maken ter ere van de verschijning van “De Sound Track” (een uitgave van International Theatre & Film Books (ITFB) en HKU Press) twee alternatieve scores voor de openingsscène van Andersons film; daarna praat Machielse over de werking van geluid in de film.
Punch-Drunk Love (US 2002, 95”)
Komiek Adam Sandler is Barry Egan, handelaar in gootsteenontstoppers, die zucht onder het juk van zeven zussen en de woedeaanvallen die daarvan het gevolg zijn. Lena (Emily Watson) lijkt hem te begrijpen, ook als Egan wanhopig voorraden pudding inslaat om airmiles te toucheren. Om nog maar te zwijgen van Egan als slachtoffer van een telefoonseksbaas (Philip Seymour Hoffman).
Weerbarstige 'romcom' rond onverklaarbare voorvallen – van komedie naar slapstick, van suspense naar romantiek.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Eye on Sound
Met Eye on Sound focust Eye op de bijzondere relatie beeld en geluid. Verwacht live muziek bij stille films, live optredens van bandjes van nu bij klassiekers van toen, splinternieuwe scores bij films uit de veelzijdige Eye-collectie en bijzondere aandacht voor de vaak veronachtzaamde kunst van het sounddesign.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.