Surrealisme in Mexico
Ieder jaar vertoont EYE on Art in de reeks Masters of the Avantgarde de eerste surrealistische film: Un chien andalou, Luis Buñuels meesterwerk uit 1929, waarvoor hij met Salvador Dalí het scenario schreef. Bijzonder: surrealistenleider André Breton vertoonde in 1938 de film in Mexico tijdens een tournee door het land die hem ook in aanraking bracht met Leo Trotzki.
Bijna tachtig jaar na de première geldt Un chien andalou nog steeds als een van de hoogtepunten van het surrealisme. De film is een goed voorbeeld van de bij de surrealisten geliefde 'écriture automatique', resulterend in een nachtmerrieachtige droom vol schokkende, absurde en met symboliek beladen beelden: een scheermes doorklieft een oog, seminaristen trekken een piano voort met daarop rottende ezelkadavers.
In 1938 vertoonde André Breton op tour door Mexico Un chien andalou in een programma met Hollywoodfilms, waaronder Jack Conways Viva Villa (1934), een gedramatiseerde biografie van revolutieleider Pancho Villa.
In Mexico – een land dat destijds grote aantrekkingskracht uitoefende op de avant-garde vanwege zijn irrationele inslag (in de Mexicaanse opvatting van leven leek geen strikte scheiding tussen droom en werkelijkheid te bestaan) – schreef Breton ook mee aan een van de manifesten van de naar Mexico gevluchte Trotski.
Eerder al was de sovjetregisseur Eisenstein naar Mexico gegaan (1931-1932) om er de Indiaanse Dodendansen te filmen, na hem vestigde Buñuel zich in Mexico er om er aan het surrealisme verwante films te maken als Los olvidados (1950), Simon de pilaarheilige (1965) en El ángel exterminador (1962).
Tangos voor Buñuel: Oscar Jan Hoogland: piano, Natalio Sued: zang, klarinet
Double bill-voorstelling (korting bij aankoop aan de kassa) met El ángel exterminador.
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.