Takahiko Iimura: Movies & Performance
Gesprek tussen de Japanse kunstenaar Takahiko Iimura (1937) en Julian Ross, kenner van de Japanse underground- en experimentele cinema, die voor EYE on Art/E*Cinema een programma samenstelt rond Takahiko.
Julian Ross werkt als promovendus bij het Centre for World Cinema”s van de Universiteit van Leeds. Takahiko Iimura is een van de Japanse kunstenaars en filmers aan wie Ross aandacht besteed in zijn proefschrift Beyond the Frame: Intermedia and Expanded Cinema in 1960–1970s Japan. Takahiko verwierf bekendheid door wat de “performatieve benadering van het medium film” wordt genoemd: de projector de bioscoop uitdragen, multiple screenings verzorgen op allerlei onverwachte plekken en het veranderen van de projectors positie tijdens de screening.
Met de kunstenaar – die tegenwoordig met een iPhone werkt – blikt Ross terug op de jaren zestig en zeventig en kijkt hij naar de vertoning van enkele van Takahiko”s baanbrekende korte films. Te zien zijn Ai/Love (12”, 1962), Kuzu/Junk (7”, 1962), On Eye Rape (10”, 1962), 24 Frames per Second (12”,1975) en One Frame Duration (13”, 1977). Ook voert hij een performance uit 1967 opnieuw op: White Calligraphy (10”).Supported by the Japan Foundation
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.