The Unknown Orson Welles
Orson Welles is de regisseur met misschien wel de meeste onvoltooide projecten op zijn naam. Geldtekorten, conflicten met machtige studiobazen, fantastische plannen – ze droegen bij tot de Welles-mythe. Stefan Drössler, directeur van het Filmmuseum München, praat voor EYE on Art over Welles’ late werk en toont een reconstructie van Welles’ korte film The Merchant of Venice (1969).
Welles” reputatie als de hoogbegaafde regisseur die steeds tegen muren opliep vindt zijn oorsprong in het gedoemde project 'It”s All True' in 1942 toen Welles naar Brazilië ging als onderdeel van de door de VS ingezette “good neighbor policy”, en eindigde met de Shakespeare-verfilming King Lear. Welles kwam niet verder dan een videopname waarin hij zijn producent uitlegt hoe een Welles”-adaptatie van Shakespeare eruit zou moeten zien.
Voor EYE on Art presenteert Drössler gerestaureerde fragmenten en langere stukken uit de collectie die actrice Oja Kodar, Welles” vierde vrouw en naaste medewerker in zijn laatste jaren, aan het Filmmuseum München schonk. Ook gaat Drössler in op de nieuwste reconstructie van The Merchant Of Venice, als voorbeeld van hoe curators en filmarchieven zouden moeten omgaan met onvoltooide werken in de collectie: hoe stel je ze veilig en onder welke voorwaarden programmeer je ze?
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.