Wist je dat Švankmajer z’n dode vrouw oproept om samen kunst te maken?
Tijdens séances maakt hij met hulp van haar geest medium-tekeningen. Dit doet hij één keer per week. De dood hóéft geen onoverkomelijke drempel te zijn.
15 december begint de overzichtstentoonstelling Jan Švankmajer – The Alchemical Wedding. Vrijdag 14 december verzorgt Exposed de opening rondom deze Tsjechische meesteranimator. Om de hem alvast beter te leren kennen, hier tien wist-je-datjes.
Door Exposed redactie05 december 2018
Tijdens séances maakt hij met hulp van haar geest medium-tekeningen. Dit doet hij één keer per week. De dood hóéft geen onoverkomelijke drempel te zijn.
Švankmajer verzamelt al heel lang curieuze objecten voor zijn Wunderkammers: denk aan collages, maskers, exotica, curiosa. Hij wordt geïnspireerd door Rudolf II, de Duitse keizer die meer tijd spendeerde met het verzamelen van vreemde objecten dan met het heersen over zijn koninkrijk. Hij is uiteindelijk voor gek verklaard en van de troon gestoten.
Hij schrijft al zijn kunstmanifesten in het Tsjechisch. En waarom zou hij ook Engels spreken? Hij lijkt zich op geen enkele manier aan te passen aan de wereld zoals we die doorgaans kennen – de wereld past zich wel aan zijn universum aan!
Švankmajer studeerde poppenspel aan de Academie voor Podiumkunsten en hij werkte in een marionettentheater. Hij leerde er de kunst van het poppentheater, een belangrijke traditie in de Oost-Europese volkscultuur. Daar heeft hij veel profijt van gehad tijdens het maken van zijn stop-motionfilms.
Objecten hebben een veel langere levensduur dan de meeste mensen. Vanuit dat perspectief bezien zijn we maar zeer tijdelijke en onbelangrijke wezens. En die ebbenhoutenkast van je opa, díe staat al vijf generaties klaar om zijn niet onbelangrijke rol in het universum te vervullen: het bergen van bestek in de laden, bijvoorbeeld.
Door de staatscensuur van Tsjechië werd zijn filmproductie een halt toe geroepen. Zijn laatste film in 1972 zou te subversief zijn, zou de Tsjechische staatsburger kunnen verleiden tot ongehoorzaamheid. In 1979 begon hij na goedkeuring doodleuk weer met filmen, in de tussentijd had hij zich gericht op beeldende kunst.
“Švankmajer moest in zijn jeugd naar een aanvet-kinderkamp om dikker te worden”
Zijn films staan bol van de kneedbare, ruwe of glibberige texturen. Denk aan kleipoppen, kiezelstenen die op de muziek van Bach in verschillende formaties tot leven komen of met olie overgoten biefstukken.
Aansluitend op de biefstuk uit de vorige vraag: Švankmajer is geobsedeerd door voedsel en smakgeluiden. Hij groeide op in de oorlogsjaren en zijn ouders vonden hem te mager. Daarom moest hij als kind naar een aanvet-kinderkamp om dikker te worden. Denk: dagelijks verplicht veel melk, gebakken vlees en aardappelen en snoepgoed eten. Op commando.
Bijtende sokken, wandelende schedels. Elk voorwerp kan de grootmeester bezielen. Dus voortaan niet zo achteloos die gebroken borden weggooien, want ze voelen pijn. Echt, kijk maar naar de films van Švankmajer.
Hoe laat hij die sokken bijten en schedels wandelen? Door stop-motiontechnieken! Hij bleef zijn hele loopbaan lang experimenteren met poppentheater, animatie en avant-garde filmtechnieken, waarmee Švankmajer het animatiegenre voor altijd heeft vernieuwd.
Van bijtende sokken tot lopende schedels: meesteranimator Jan Švankmajer kan werkelijk alles tot leven wekken. Vanaf zaterdag 15 december is in Eye de eerste grote overzichtstentoonstelling in Nederland van deze Tsjechische meesteranimator te zien. Het is één groot gesamtkunstwerk van zijn bizarre films en bezielde beelden. Op 15 december om 10.00 uur openen de Wunderkammers van zijn duistere universum.