Het afgelopen jaar hebben we als EXPOSED-team geprobeerd de rest van Eye te inspireren door veel aandacht te besteden aan een gelijke man/vrouw-verhouding. Tijdens de openingen van de tentoonstellingen – die we organiseerden – hebben we gekeken of we, door genderrollen kritisch te bekijken, nieuwe perspectieven op de mannelijke makers konden bieden. Tijdens de opening van Martin Scorsese was er een bokswedstrijd tussen twee vrouwelijke boksers, als verwijzing naar en commentaar op Raging Bull. Soms was het niet nodig om van de intentie van de maker af te wijken: de videokunstenaar Jesper Just, wiens werk nu in Eye te zien is, kijkt ook kritisch naar genderrollen en andere vormen van representatie. Tijdens ons openingsevenement hebben wij dat dan ook uitgelicht.
58 vrouwelijke filmmakers die een solotentoonstelling in Eye verdienen
In de bijna zes jaar dat Eye nu bestaat, is er nog geen solotentoonstelling van een vrouwelijke filmmaker, videokunstenaar of regisseur geweest. Dat is zonde, omdat de laatste jaren de discussie over inclusiviteit en diversiteit, racisme en seksisme weer hoog op de agenda staat – ook bij culturele instellingen. Waar bijvoorbeeld het Rijksmuseum of het Amsterdam Museum, die zich vooral op geschiedenis richten, steeds kritischer kijken naar representatie, gaat een instituut dat zich op vooruitstrevende, eigentijdse kunst voorstaat aan deze discussie voorbij. Tijd om daar wat aan te doen.
Door Exposed redactie21 december 2017
Hetzelfde geldt voor het magazine van EXPOSED: ook op deze plek hebben we erop gelet om minstens net zo veel vrouwelijke schrijvers als mannelijke aan het woord te laten. Dit heeft geleid tot kritische artikelen die film als venster op de werkelijkheid gebruikten en zo tevens maatschappelijke stereotypes analyseerden. Natuurlijk kan het altijd beter: hadden we bijvoorbeeld niet eerder op het aantal mannelijke versus vrouwelijke geïnterviewden moeten letten?
Nu ons jaar als team erop zit willen we Eye nog één keer inspireren. Daarom hebben we deze lijst opgesteld van vrouwelijke filmmakers die in de toekomst zeker nog een solotentoonstelling in Eye verdienen.
1. Maren Ade
2. Eija-Liisa Ahtila
3. Chantal Akerman
4. Ana Lily Amirpour
5. Laurie Anderson
6. Andrea Arnold
7. Amma Asante
8. Sue de Beer
9. Sylvie Bélanger
10. Lynda Benglis
11. Zarina Bhimji
12. Susanne Bier
13. Dara Birnbaum
14. Joan Braderman
15. Candice Breitz
16. Sofia Coppola
17. Julie Dash
18. Claire Denis
19. Ava DuVernay
20. Nathalie Djurberg
21. Nan Goldin
22. Esther Gould
23. Maysaloun Hamoud
24. Mia Hansen-Love
25. Mary Harron
26. Camille Henrot
27. Heddy Honigmann
28. Ann Hui
29. Emily Jacir
30. Agnes Jaoui
31. Joan Jonas
32. Miranda July
33. Tran T. Kim Trang
34. Shigeko Kubota
35. Jessica McElhinney
36. Su Mei-Tse
37. Shana Moulton
38. Shirin Neshat
39. Alanis Obomsawin
40. Wendelien van Oldenborgh
41. Elizabeth Price
42. Laure Provost
43. Lynne Ramsay
44. Dee Rees
45. Pipilotti Rist
46. Martha Rosler
47. Viviane Sassen
48. Lone Scherfig
49. Carolee Schneemann
50. Celine Sciamma
51. Giselle Stanborough
52. Jennifer Steinkamp
53. Pilvi Takala
54. Diana Thater
55. Agnès Varda
56. Jane and Louise Wilson
57. Catherine Yass
58. Danielle Zorbas