Als directeur Collectie & Kennisdeling wordt Mohsenin, samen met Algemeen Directeur-Bestuurder Bregtje van der Haak en Zakelijk Directeur Wietse Potiek, verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het beleid en de dagelijkse leiding van de gehele organisatie. Daarnaast is ze eindverantwoordelijk voor behoud en beheer van de collecties, acquisities, conservering en restauratie, academische activiteiten, educatie en internationale positionering van de erfgoedactiviteiten en de collectie van het filmmuseum.
Maral Mohsenin nieuwe directeur Collectie & Kennisdeling Eye Filmmuseum
Per 1 februari 2025 treedt Maral Mohsenin toe tot de directie van Eye Filmmuseum. Ze is de opvolger van Giovanna Fossati, die na bijna dertig jaar afscheid neemt van Eye.
Door Eye redactie19 november 2024
Achtergrond
Maral Mohsenin (Teheran, 1988) heeft een veelzijdige achtergrond in film, en zowel ervaring met restauratie en conservering van filmerfgoed als met filmprogrammering. Vanaf 2022 was ze Head of Programs van het Geneva International Film Festival. Eerder werkte ze als filmrestaurator en conservator voor o.a. de Cinémathèque Suisse in Lausanne. Sinds 2022 is ze ook werkzaam als universitair docent (Film Lecturer) aan de Universiteit van Lausanne. Mohsenin promoveerde in 2022 als filmwetenschapper op een onderzoek naar het bewaren van digitale beelden in filmarchieven (The Archives Must Go On: An Archeology of Digital Images Technologies within European National Film Archives, Universiteit van Amsterdam/Universiteit van Lausanne) en behaalde eerder een bachelor in Electrical Engineering aan de Universiteit van Teheran en een master in Computer & Mathematics in Human Sciences aan de Universiteit van Lausanne.
Bregtje van der Haak, directeur-bestuurder Eye Filmmuseum:
“We zijn enorm verheugd dat Maral Mohsenin bereid is om haar bijzondere kennis, netwerken en warme persoonlijkheid in te brengen in het directieteam van Eye om samen met ons verder te werken aan de toekomst van het filmmuseum. De maatschappelijke gedrevenheid van Maral en haar passie voor filmeducatie en innovatie, gekoppeld aan haar bijzondere combinatie van talent, ervaring en specifieke kennis op zowel technologisch als inhoudelijk vlak, maken haar bij uitstek geschikt om bij te dragen aan de volgende fase van Eye, waarin de unieke erfgoedcollectie van Eye, de filmprogrammering, de tentoonstellingen, de Eye Film Player en de educatieprogramma’s elkaar nog meer kunnen gaan versterken.”
Maral Mohsenin:
“Door me aan te sluiten bij het team van Eye Filmmuseum, een instelling die ik al zo lang bewonder, hoop ik bij te dragen aan de vooruitgang en bloei van het museum. Eye, zoals ik het heb leren kennen, is een van de meest vooruitstrevende en baanbrekende filmarchieven ter wereld. Door de jaren heen heeft het altijd naar de toekomst gekeken en risico's genomen om grenzen te verleggen. Eye werkt wereldwijd samen met universiteiten en andere filmarchieven en biedt, in mijn ervaring, ideale uitgangspunten voor innovatie en het bewaren en presenteren van collecties. Ook zijn de banden met het audiovisuele veld sterk dankzij SEE NL en de netwerkactiviteiten gewijd aan de ontwikkeling van filmeducatie en training voor jonge filmprofessionals.”
Vertrek Giovanna Fossati
De komst van Mohsenin markeert het vertrek van de huidige directeur Collectie & Kennisdeling Giovanna Fossati. Per 1 januari 2025 bekleedt Fossati voltijds de (nieuwe) leerstoel Mediaerfgoed, Technologie en Cultuur aan de Universiteit Utrecht.
Fossati werkte vanaf 1997 in het filmmuseum, in verschillende functies. In 2009 werd ze benoemd tot hoofdconservator en was ze verantwoordelijk voor het collectiebeleid en voor de academische activiteiten van Eye, zoals de Eye International Conference. In datzelfde jaar verscheen haar baanbrekende boek From Grain to Pixel. The Archival Life of Film in Transition, een standaardwerk over de impact van digitale technologie op het behouden, restaureren en ontsluiten van filmerfgoed. Vanaf 2013 was ze bijzondere hoogleraar Filmerfgoed en digitale filmcultuur aan de UvA; ook was ze betrokken bij de oprichting van de master Preservation & Presentation of the Moving Image, een gezamenlijke opleiding van de UvA/Eye.