Vorig jaar riep De Volkskrant Laport uit tot modetalent van het jaar, en dat is niet gek: internationale sterren als Sia en Solange dragen zijn jurken, hij showde op Paris Fashion Week en maakte een collectie voor fotografiemuseum FOAM. Zaterdag 19 november presenteerde hij tijdens IDFA de modedocumentaire The First Monday in May in Carré.
Modeontwerper David Laport: ‘Ik werk minimaal zes dagen per week’
In Culturele Dilemma’s leggen we jong Nederlands cultureel talent tien moeilijke – en minder moeilijke – keuzes voor. Dit keer is de Amsterdamse modeontwerper David Laport (30) aan de beurt, eigenaar van het gelijknamige modelabel.
Door Jonas Kooyman19 november 2016
1. Sia of Solange?
“Ik vind beide te gek, ik kan niet kiezen. Voor Sia heb ik net weer een jurk ontworpen. De keer daarvoor was voor de VMA’s, maar die jurk kwam nooit aan omdat er wat mis ging met de bezorging van Fedex.
Ik vind Solange te gek omdat zij een te gek smaakgevoel heeft. Zij heeft mij persoonlijk gemaild: “Hoi ik ben Solange, ik ga maandag naar het Met Gala in New York.” Eerst begreep ik het niet, en ik moest duidelijkheid vragen aan een vriend. Ik had dat mailtje bijna weg geklikt. Een bestaande jurk is toen naar haar verscheept en die heeft ze nog aangepast. Heel bijzonder.”
2. Amsterdam of Paris Fashion Week?
“Voor het moment op Paris Fashion Week. Amsterdam is heel bijzonder maar Nederland is klein, en ik vind het belangrijk om buiten landsgrenzen te showen. Vorig jaar deed ik mee aan Paris Fashion Week. Dat was een hele heftige productie, want hoe krijg je alles en iedereen naar Frankrijk? Het was weinig slapen. Sowieso werk ik altijd minimaal zes dagen per week.”
3. Eye: naar de film of tentoonstelling?
“Ik heb alles wel een keer gedaan in Eye: naar de film, tentoonstelling, lunchen, ik had er zelfs een keer een modeshow. Als ik bezoek heb vind ik het leuk om het gebouw te laten zijn. Meestal zit ik er op het terras of ga naar de film.”
4. Bioscoop of Netflix?
“De bioscoop. Ik ben een zeer frequent bioscoopganger, ik ga twee keer per week. Dan kan ik even in een andere wereld kruipen, mijn hoofd leegmaken. Ik heb zeven jaar bij The Movies gewerkt, dat was ontzettend leuk. Ik deed daar van alles: van de bar en het restaurant tot het scheuren van kaartjes.”
5. Haute couture of prêt-à-porter?
“Momenteel doe ik demi-couture, dat zit er precies tussenin. Mijn hart ligt bij haute couture, omdat je daar een bepaalde vrijheid hebt. Maar je moet het wel toegankelijker maken en het verkopen, en demi couture is dan een goede manier.”
6. Ballet of moderne dans?
“Ik hou van ballet, en heb Samengewerkt met dansers en een filmmaker voor het Nationale ballet. zelfs kleding ontwerpen voor het Nationale Ballet. Maar als ik moet kiezen ga ik voor een combinatie tussen modern & klassiek, omdat dat toch meer aan de verbeelding overlaat.”
7. Documentaire The September Issue of speelfilm The Devil Wears Prada?
“The September Issue. Ik kijk heel veel documentaires. Ook Dior & I vind ik een fantastische modedocumentaire omdat je ziet hoe het eraan toegaat in het vak. Verder heb ik een breed filmscala. Ik kijk arthousefilms van Michael Haneke maar ook blockbusters in Pathé.”
8. De kat van Lagerfeld of de hondjes van Valentino?
“De kat. Zeker. Ik ben meer een kattenmens, aan een hond heb je meer werk.”
9. Kostuumdrama of scifi?
“Ik vind het beide te gek. Ik kijk zowel Pride & Prejudice als Star Wars. Ik heb zelfs op de kostuumafdeling van meerdere nationale en internationale films gewerkt. Dat was hard werken, maar ontzettend leerzaam.”
10. Mode op Instagram of in een magazine?
“In een magazine. Ouderwets hè? Aan Instagram zit een onwijze snelheid, waar ik als ontwerper ook veel aan heb. Maar de tijd die besteed is aan een model en fotoshoot in een tijdschrijft vind ik mooier. Ik lees zelf bladen als System, of de modebijlages van de Volkskrant en Elsevier.”