Skip to content

Short Scores: Annelotte Coster

Met Short Scores verkent Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek. Een nieuwe generatie muzikanten en componisten maakt een nieuwe mini-filmscore bij een zelfgekozen kort filmfragment uit de collectie van Eye. Annelotte Coster koos voor Passage des portiques (1897).

Door Thijs Havens08 september 2022

Annelotte Coster maakte voor Short Scores een nieuwe soundtrack bij Passage des portiques (1897), een fragment uit de collectie van Eye.

Kun je jezelf kort voorstellen?

Mijn naam is Annelotte Coster, ik maak muziek voor films (onder andere Marlon Brando, Heartbeats, Als Je Later Groot Bent) en ben toetsenist.

Portretfoto van Annelotte Coster
Foto © Martijn de Vos

Waarom heb je voor dit specifieke filmfragment gekozen?

In dit fragment zag ik meteen ritme, het leek me interessant om te onderzoeken hoe dat ritme me kon inspireren bij het schrijven van de score.

Wat heeft je geïnspireerd bij het maken van deze score?

De beweging in het fragment sprak dus meteen tot de verbeelding. Het werkte ook heel goed dat ik mezelf een beperking op kon leggen, de melodie moest kloppen met de sprongen.

Annelotte Coster aan het spelen
Foto © Jaap Reedijk

Hoe ben je te werk gegaan?

Ik heb eerst op elke sprong een midi-noot gezet, zodat duidelijk werd wat het ritme zou zijn. Vervolgens ben ik de sprongen op gaan delen in frases en heb ik een geschikt bpm gezocht waar de rest van de muziek, in combinatie met het fragment, goed op paste. Ook ging ik op zoek naar een passend soundpalet. Het leek me mooi als er een mechanisch element in zou zitten (een soort ‘doordraaiend machinegevoel’) en een warm element (het menselijke). Dit is het resultaat!

beeld Short Scores

Alle Short Scores tot nu toe

Elke drie weken voegen we een nieuw van verse muziek voorzien fragment toe aan de collectie Short Scores, die zo steeds groter wordt.

Bekijk alle Short Scores fragmenten