Hitchcock wordt bejubeld als een van ‘s werelds beste regisseurs van de filmgeschiedenis. Hij gaf betekenis aan de termen “suspence”, “voyeurism” en “MacGuffin”. Niet alleen had Hitchcock een neusje voor vernieuwend camerawerk en hoogoplopende spanningopbouw, maar ook voor beeldschone blondines. Daarmee eren we niet alleen zijn klassiekers, maar ook de klassieke schoonheid.
The Hitchcock Touch
“Ken je klassiekers”, drukt mijn vader me altijd op mijn hart. Toch telt ons leven te weinig uren om al het goede van de film-, muziek-, en kunstgeschiedenis te ontdekken. Daarom mogen we Eye dankbaar zijn voor hun eerbetoon aan Alfred Hitchcock. The Hitchcock Touch is het uitzonderlijke filmprogramma in Nederland van 24 juli tot en met 12 oktober waarin de beste, de obscuurste en niet eerder vertoonde werken van de Master of Suspence worden vertoond.
Door Lisa Smith24 juli 2014
Naast misdaad en doodslag was een steevast voorkomen in zijn films de blonde dame. Ze zijn de helden, de slachtoffers, de daders; ze zijn zijn films. Altijd perfect gekleed en de haren gestyled. De een nog mooier dan de ander. Ze trouwden allen minstens vier keer, sleepten talloze filmprijzen in de wacht en hebben een lange reeks films op hun naam staan. Hun portretten zijn prachtig; lichtjes lachen, kin kantelen en ijzersterk in de camera kijken. Maak alvast kennis met de vrouwen achter de Hitchock verhalen en bewonder ze straks op het grote doek.
Janet Leigh
Veroverde onherroepelijk Hollywood met haar rol als Marion Crane in Psycho (1960). Terwijl de moordscène in de douche de hele wereld overging, was Janet Leigh inmiddels getraumatiseerd geraakt door de scène en heeft nadien nooit echt meer kunnen genieten van een warme douche.
Doris Day
Doe Maar schreef een nummer over deze Duitse dame die in Amerika doorging als de The Girl Next Door. “Hey! Er is geen bal op de tv, alleen een film met Doris Day”. Dat zegt wel hoeveel werk Doris Day op haar naam heeft staan: als zangeres, als actrice, als musicalster. Voor Hitchock speelde ze een Jo McKenna in The Man Who Knew Too Much (1934).
Grace Kelly
Misschien wel de mooiste van het stel, de prinses van Monaco. Hitchock was verzot op haar en de band leek wederzijds. Grace Kelly speelde achtereenvolgens in drie van zijn films. Dial M for Murder (1954), wordt vertoond in de originele driedimensionale versie! Rear Window (1954), de ultieme belichaming van voyeurisme en To Catch a Thief (1955), waarin haar schoonheid juist als kil en afstandelijk wordt neergezet.
Ingrid Bregman
De van Zweedse afkomst Ingrid Bergman was een geboren acteertalent. Ze reisde de hele wereld over om in films te spelen en eindigde uiteindelijk in Amerika. We kennen haar eigenlijk van Casablanca (1942), maar voor Hitchcock speelde ze ook fantastische rollen: Spellbound (1945), Notorious (1946), Under Capricorn (1949).
Tippi Hedren
Hitchcock ontdekte Tippi via een commercial op televisie. Hij raakte verknocht aan haar en maakte haar groot met films als The Birds (1963) en Marnie (1964). Toch was de samenwerking niet zo harmonieus en zeker niet wederzijds. Tippi Hedren werkte onder zware druk en intimidatie voor Hitchcock. Met HBO serie The Girl, is het obsessieve karakter van Hitchcock naar vrouwen toe vereeuwigd.
Kim Novak
Vertigo (1958) is bekroond tot de beste film aller tijden door het filmtijdschrift Sight & Seen in 2012 en Kim Novak speelt een dubbele rol in het verhaal. Eerst als Madeleine, de schizofrene vrouw waar hoofdrolspeler Scottie hopeloos verliefd op wordt en later als Judy, de vrouw waarvan Scottie hoopt dat zij ooit Madeleine wordt.
Meer informatie over The Hitchcock Touch, de vertoningsdata en andere randprogramma’s vind je op de website van Eye.