Slapstick of Daily Life
De opening van Formed by the Gaze, Twisted by the Beast werd gevierd met een door Vasermane gecureerde Artist Talk in de reeks Eye on Art. Tijdens de introductie van het filmprogramma vertelt Vasermane, zonder zichzelf te willen dateren, dat ze is geboren in Letland ten tijde van de Sovjet-Unie. Dat haar jeugd in de Sovjet-Unie direct samenhangt met het provocerende karakter van haar werk, wuift Vasermane af. In het globale noorden zijn we evengoed onderhevig aan regulerende macht die ons doen en laten beïnvloedt, suggereert ze. Ze laat ons video’s zien van Black Friday uitverkopen waarin mensen zichzelf verliezen in fanatiek consumentisme. Als bezetenen bestormen ze winkels en vliegen ze elkaar aan om het grootste en goedkoopste beeldscherm te kunnen bemachtigen. ‘Slapstick of daily life,’ noemt Vasermane het, want net als de slapstickfilms uit de vorige eeuw wakkeren deze video’s een lach aan door middel van de uitvergroting van menselijk gedrag.
In haar werk refereert Vasermane regelmatig aan dit soort ‘slapstick of daily life’. Zo laat ze zich in haar eerdere werk Almost Never Present II direct inspireren door de Black Friday video’s. In Formed by the Gaze, Twisted by the Beast zijn de referenties obscuurder, maar niet onzichtbaar.
Als je tussen 2 en 9 december op de trappen in Eye omhoog loopt kom je aan het einde van de trap het eerste werk uit de video-installatie tegen. De scène speelt zich eveneens af op een trap, maar deze trap is bekleed met rode loper. De trap in de video doet denken aan de trap van het Palais des Festivals et des Congrès. Jaarlijks wordt de trap tijdens het filmfestival in Cannes gebruikt voor grote galapremières en zodoende ook bekleed met rode loper. Maar waar in Cannes de grote sterren van de filmwereld in een georganiseerde manier de trap bestijgen, glijden de figuren in Vasermane’s werk uit over de treden, rollen ze van de trap af naar beneden en raken ze met elkaar in gevecht waarbij zelfs de gala-outfits niet gespaard blijven.
Toch wijkt de scène uit Formed by the Gaze, Twisted by the Beast niet geheel af van de realiteit. Bij de vorige editie van het filmfestival in Cannes brak er een internet-rel uit toen er video’s op het internet verschenen van een beveiliger die tijdens verschillende rode loper-momenten ogenschijnlijke aanvaringen met beroemdheden had. De video’s werden online uitvoerig gedeeld en geanalyseerd door social-mediagebruikers en entertainment websites. Lag de schuld van de confrontaties bij de beveiliger, die in de opvolging van de regels van het festival de (fysieke) grenzen van diens gasten overschreed, of kon de schuld ook aan de beroemdheden worden toegeschreven omdat zij de grenzen van het festival niet hadden opgevolgd? De ontwrichting van de status quo die op de video te zien was bleek een eindeloze bron voor hedendaags vermaak.
Vasermane maakt in haar werk op een vergelijkbare manier gebruik van de ontwrichting van de status quo om sociale normen op te schudden en te doorbreken. Een vorm van anarchisme, suggereert ze, waarin menselijk gedrag wordt bevraagd.