Dinsdag 7 februari sluit Eye om 16:00 wegens een besloten evenement. Onze excuses voor het ongemak.

Sluit
Skip to content

Op de vijfde rij in Cannes (2022)

Wat is er voor nodig om op het grootste en belangrijkste filmfestival op aarde een wereldpremière tot een succes te maken? De concurrentie is er enorm, iedereen die er toe doet in de filmwereld is er, dus hoe zorg je ervoor dat jouw film hier de aandacht krijgt die het verdient?

campagnebeeld Podcast Op de vijfde rij... in Cannes
illustratie: Aafke Bouwman

Cesar Majorana onderzoekt het in een tweeluik, waarin hij onder meer twee Vlaamse grootheden volgt in aanloop naar hun debuut op het festival, praat met een rode loper-fotograaf die al 43 jaar op het festival komt en jonge Nederlandse filmmakers interviewt die allemaal dromen van een grootse carrière.

Aflevering 1: Rode lopers, grote feesten en een wereldpremière

Wat is er voor nodig om op het grootste en belangrijkste filmfestival op aarde een wereldpremière tot een succes te maken? De concurrentie is er enorm, iedereen die er toe doet in de filmwereld is daar, dus hoe zorg je ervoor dat jouw film hier de aandacht krijgt die het verdient?

In deze eerste aflevering van een tweeluik volgt Cesar Majorana de Vlaamse grootheden Adil en Bilall in aanloop naar de première van hun nieuwe film Rebel, praat hij met een rode loper-fotograaf die al 43 jaar op het festival komt en bezoekt hij een dubieus cryptofeest.

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.

Aflevering 2: Wat doen al die Nederlanders hier?

Het stikt van de Nederlanders in Cannes. Dat zie je niet als je kijkt naar de rode loper-compilaties van RTL Boulevard of in de verslaggeving van alle grote kranten, maar ze zijn er toch echt.

In deze tweede aflevering van een tweeluik volgt Cesar Majorana enkele makers die dromen van hun eerste speelfilm, een Engelstalige doorbraak of een grote pot geld. Zoals Rosanne Pel, die na een hoogwaardig debuut partners zoekt voor haar volgende film. Robert-Jonathan Koeyers, wiens animatiefilm It's Nice in Here in première gaat in een competitie. En de groentjes Tim Ewalts en Julia Voets, die eigenlijk hier op goed geluk komen. Zij hopen dat iemand het ziet zitten om met hen een korte film te maken.

Hoe krijg je een film van de grond? Hoe strik je een producent? En hoe ga je na één week thuiskomen met het gevoel dat je carrière voorgoed veranderd is?

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.

Abonneer je op de podcast