Skip to content
campagnebeeld Fiona Tan - Mountains and Molehills: Fiona Tan, Gray Glass (2020), still, 3 kanaals 4K video-installatie, z/w, 3 x mono, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Gray Glass (2020), still, 3 kanaals 4K video-installatie, z/w, 3 x mono, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen

Tentoonstelling

Fiona Tan

Mountains and Molehills

2 oktober 2022 — 8 januari 2023

Fiona Tan, Footsteps (2022), still, HD video-installatie, getint, handgekleurd en z/w, geluid 5:1 surround, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Footsteps (2022), still, HD video-installatie, getint, handgekleurd en z/w, geluid 5:1 surround, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen

Daarbij werkt ze met fotografie en bewegend beeld en creëert ze ruimtelijke installaties. Dit najaar presenteert Eye Filmmuseum het werk van Fiona Tan in de solotentoonstelling Mountains and Molehills.

Hoe worden herinneringen bewaard – in archieven, in geheugens, in het landschap en op film? Beeldend kunstenaar en filmmaker Fiona Tan (1966, Indonesië) onderzoekt manieren waarop we de wereld om ons heen vastleggen.

Fiona Tan, Inventory (2012), installatie, HD video en video-installatie, kleur, stereo, foto: Frith Street Gallery, Londen, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Inventory (2012), installatie, HD video en video-installatie, kleur, stereo, foto: Frith Street Gallery, Londen, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Vertical Wide (2018), still, HD video-installatie, kleur, stil, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Vertical Wide (2018), still, HD video-installatie, kleur, stil, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen

Centraal in de tentoonstelling staan de werken Gray Glass (2020) en Inventory (2012) en het nieuwe werk Footsteps (2022) dat Fiona Tan maakte op uitnodiging van Eye. In deze video-installaties komt de verhouding tussen degenen aan weerszijden van de lens aan bod; maar ook de relaties tussen beeld, maker en kijker.

Tan beschouwt tijd als medium en als werktuig. Tijd is materiaal dat ze onderzoekt, kneedt en bewerkt tot kunstwerk – vaak met combinaties van stilstaand en bewegend beeld. Daarbij kijkt ze met een kritische maar ook poëtische blik naar manieren van waarnemen en representeren. Hoe maak je een waarachtig portret van een individu, een gemeenschap, een plek of een tijd?

Fiona Tan, Gray Glass (2020), still, 3 kanaals 4K video-installatie, z/w, 3 x mono, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Gray Glass (2020), still, 3 kanaals 4K video-installatie, z/w, 3 x mono, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Island (2008), still, HD video-installatie, z/w, geluid 5:1 surround, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Island (2008), still, HD video-installatie, z/w, geluid 5:1 surround, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Footsteps (2022), still, HD video-installatie, getint, handgekleurd en z/w, geluid 5:1 surround, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Footsteps (2022), still, HD video-installatie, getint, handgekleurd en z/w, geluid 5:1 surround, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen

Nieuw werk: Footsteps

In het nieuwe werk Footsteps legt Tan een verbinding tussen persoonlijke verhalen en de wereld om ons heen. Daarbij maakt ze gebruik van materiaal dat ze vond in de collectie van Eye: vergeten Nederlandse documentaire filmbeelden uit het vroege tijdperk van de stille film, meer dan honderd jaar oud.

Op de opnamen zijn spelende kinderen, Hollandse molens maar ook zwaar fysiek werk op het platteland en in fabrieken te zien. De beelden worden gecombineerd met teksten uit brieven die Tan van haar vader ontving in de periode dat ze net in Nederland was komen wonen, eind jaren tachtig. Zonder er ooit te zijn geweest wist Tans vader veel over Nederland, dankzij zijn scholing in Indonesië. In de brieven meandert hij moeiteloos tussen persoonlijke berichten en gebeurtenissen die zich voltrokken op het wereldtoneel, zoals de val van de Muur in Berlijn en de Tiananmenprotesten in Beijing.

Fiona Tan, Footsteps (2022), still, HD video-installatie, getint, handgekleurd en z/w, geluid 5:1 surround, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Footsteps (2022), still, HD video-installatie, getint, handgekleurd en z/w, geluid 5:1 surround, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen

Footsteps duurt 96 minuten en is dagelijks op vaste tijden te zien in de tentoonstelling.

Fiona Tan, Island (2008), installatie, HD video-installatie, z/w, geluid 5:1 surround, foto: P. Kristiansen, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Island (2008), installatie, HD video-installatie, z/w, geluid 5:1 surround, foto: P. Kristiansen, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Inventory (2012), installatie, HD video en video-installatie, kleur, stereo, foto: Frith Street Gallery, Londen, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Inventory (2012), installatie, HD video en video-installatie, kleur, stereo, foto: Frith Street Gallery, Londen, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen

Fascinatie voor het verzamelen

Uit het oeuvre van Tan spreekt een fascinatie voor archieven, musea, collecties, depots en de bijbehorende architectuur. Waar komt de menselijke drang vandaan om dingen te bewaren? Hoe wordt informatie geïnventariseerd, geordend en opgeslagen – fysiek en mentaal? Wie heeft hier zeggenschap over, en tot welke machtsstructuren leidt dit? Deze vragen zijn verbonden met het dekoloniseren van archieven, een vraagstuk waar ook Eye zich op richt.

In de installatie Inventory (2012) richtte Tan haar camera’s op het excentrieke huismuseum van de achttiende-eeuwse architect en verzamelaar Sir John Soane. De titel van Gray Glass (2020) verwijst naar een optisch instrument waarmee een landschap tot afbeelding kan worden gereduceerd, populair bij achttiende-eeuwse schilders. In dezelfde periode staken grote spiegels – te kostbaar en kwetsbaar om door ezels te laten vervoeren – de Alpen over op de rug van wandelaars. In de ruimtelijke driedelige installatie legt Tan een nieuwe archeologie van bewegend beeld bloot.

Fiona Tan, Vertical White (2018), still, HD video-installatie, kleur, stil, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen
Fiona Tan, Vertical White (2018), still, HD video-installatie, kleur, stil, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen

Over Fiona Tan

Fiona Tan (1966, Pekan Baru, Indonesië) groeide op in Australië en vestigde zich eind jaren tachtig in Amsterdam, waar ze studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksakademie van beeldende kunsten. Ze werkte al eerder samen met Eye: haar werk was onderdeel van de tentoonstellingen Expanded Cinema (2012) en Waiting for the Time to Pass (2021). Ze gebruikte materiaal uit Eye’s collectie voor haar werken News from the Near Future (2003) en Facing Forward (1999).

Het werk van Fiona Tan wordt veelvuldig getoond en verzameld door internationale musea. Recente solotentoonstellingen vonden plaats bij Museum der Moderne, Salzburg; Museum Ludwig, Keulen; Musée des arts contemporains Grand Hornu; The Baltic, Gateshead; National Museum of Art Osaka en MAXXI, Rome. In 2009 vertegenwoordigde Tan Nederland op de Biënnale van Venetië met de solopresentatie Disorient. Haar werk is opgenomen in collecties zoals Centre Pompidou, Parijs; Stedelijk Museum Amsterdam; Museum of Contemporary Art, Chicago; Neue Nationalgalerie, Berlijn; New Museum for Contemporary Art, New York; Solomon R. Guggenheim Museum, New York en Tate Modern, Londen.

publicatie cover Fiona Tan - Mountains and Molehills

Publicatie

In samenwerking met nai010 geeft Eye een publicatie uit bij de tentoonstelling. Hanneke Grootenboer plaatst Tans werk in een historische en filosofische context van beeldcultuur in een essay waarbij ze reflecteert op de wijze waarop kijken, denken en tijd in Tans werk samenkomen. In een interview met Dana Linssen geeft Tan inzicht in haar maakproces, en deelt ze overwegingen over het tentoonstellen van haar werk.

Daarnaast bevat de publicatie essays en notities van de kunstenaar zelf, die een waardevolle blik geven op haar visie en werkwijze. De publicatie is rijk geïllustreerd met installatiefoto’s, filmstills en foto’s van achter de schermen. Ook is de volledige tekst opgenomen van de werken Brendan’s Isle (2010) en Island (2008).

Nederlands- en Engelstalige publicatie, grafische vormgeving: Joseph Plateau. € 24,95

poster Fiona Tan - Mountains and Molehills

Films, talks & events

In samenwerking met de kunstenaar is er een programma samengesteld met filmvertoningen, gesprekken en presentaties in Eye’s filmzalen. Daarnaast organiseert de Akademie van Kunsten - KNAW een symposium rondom het werk van Fiona Tan op 20 oktober.

Op zoek naar eerdere tentoonstellingen?

Bekijk het archief via de link.

Lees meer

Het werk Footsteps (2022) is mede mogelijk gemaakt door

De publicatie is mede mogelijk gemaakt door

Hoofdpartner tentoonstellingen

Hoofdsponsors Eye

Achteraf nog samen iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye en zie meer. Word member van de Eye Society.