Eye Filmmuseum tijdelijk gesloten

Als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus is Eye Filmmuseum tijdelijk gesloten. Terras Eye Bar Restaurant en Eye Shop zijn wél geopend.

Lees meer
Sluit

Ivo van Hove & Jan Versweyveld – All About Theatre About Film

sep 2021 – jan 2022

Eye is geïnteresseerd in de dwarsverbanden van cinema met de andere kunsten en heeft Ivo van Hove en Jan Versweyveld gevraagd een tentoonstelling samen te stellen. Uitgangspunt zijn de vele theatervoorstellingen die ze hebben gemaakt naar aanleiding van filmscripts. Ze lieten zich vaak inspireren door grote filmklassiekers, van onder anderen Marguerite Duras, Michelangelo Antonioni, Pier Paolo Pasolini, Ingmar Bergman, John Cassavetes, Luchino Visconti en Sidney Lumet. Van Hove keek de films niet terug, maar las het scenario opnieuw en maakte op basis daarvan een toneelstuk. Samen met scenograaf Jan Versweyveld neemt Van Hove nu de relatie tussen film en theater nader onder de loep. Met filmprojecties, maquettes, foto’s en losse associatieve sferen vinden de theaterstukken een nieuwe vorm in de tentoonstellingsruimte. Met Ivo van Hove en Jan Versweyveld stelt Eye ook een begeleidend filmprogramma samen.

Network (Sidney Lumet), 2017, National Theatre London, regie: Ivo van Hove, scenografie en lichtontwerp: Jan Versweyveld, © Jan Versweyveld
Network (Sidney Lumet), 2017, National Theatre London, regie: Ivo van Hove, scenografie en lichtontwerp: Jan Versweyveld, © Jan Versweyveld
Antonioni Project (Michelangelo Antonioni), 2009, Toneelgroep Amsterdam, regie: Ivo van Hove, scenografie en lichtontwerp: Jan Versweyveld, © Jan Versweyveld
Antonioni Project (Michelangelo Antonioni), 2009, Toneelgroep Amsterdam, regie: Ivo van Hove, scenografie en lichtontwerp: Jan Versweyveld, © Jan Versweyveld

Guido van der Werve – Tastbare futiliteit

Winter 2022

Eye organiseert een ‘mid-career’ tentoonstelling met het oeuvre van de Nederlandse kunstenaar Guido van der Werve. Guido van der Werve heeft in vijftien jaar een bijzonder oeuvre opgebouwd rond tijdloze en universele thema’s als de condition humaine. In het Guido van der Werve-universum zijn romantiek, de natuur en het sublieme nooit ver weg. Hij neemt de schoonheid en tegelijkertijd de nutteloosheid van het menselijk bestaan vaak met droge geestigheid op de hak. Met de persoonlijke en filosofische benadering van zijn verheven dromen enerzijds en de banaliteit van het alledaagse anderzijds heeft hij een prachtig oeuvre gecreëerd.

In de tentoonstelling wordt een ruime selectie uit het werk getoond, met aandacht voor de film/videowerken en voor de boeken die Van der Werve ook als onderdeel van zijn oeuvre ziet. Ook wordt nieuw werk getoond. Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide publicatie. Daarnaast wordt er in samenwerking met de kunstenaar een filmprogramma samengesteld.

Mede mogelijk gemaakt door

Guido van der Werve, Nummer acht, everything is going to be alright, 2007
Guido van der Werve, Nummer acht, everything is going to be alright, 2007
Guido van der Werve, Nummer twaalf, variations on a theme; the king’s gambit accepted, the number of stars in the sky, and why a piano can’t be tuned, or waiting for an earthquake, 2009
Guido van der Werve, Nummer twaalf, variations on a theme; the king’s gambit accepted, the number of stars in the sky, and why a piano can’t be tuned, or waiting for an earthquake, 2009
Karrabing Film Collective, Wutharr Salwater Dreams (2016)
Karrabing Film Collective, Wutharr Salwater Dreams (2016)

Eye Art & Film Prize

Meriem Bennani, Kahlil Joseph, Karrabing

Op deze tentoonstelling is het werk te zien van de laatste drie winnaars van de Eye Art & Fim Prize. Zij overschrijden alle drie moeiteloos de grenzen tussen film en beeldend kunst en laten een geëngageerd kunstenaarschap zien.

Videokunstenaar Meriem Bennani (Rabat, Marokko, 1988) weet als geen ander hedendaagse onderwerpen – en taboes – op het gebied van gender, identiteit, migratie, biotechnologie of religie te vertalen in een hightech idioom van augmentend reality met inventieve 3D-animaties, installaties en environments.

Winnaar van 2020 Kahlil Joseph (Seattle, VS, 1981) is gerenommeerd om zijn baanbrekende videoclips voor muzikanten als Kendrick Lamar, Flying Lotus, FKA twigs en Beyoncé. Sinds 2015 is hij ook bekend om zijn grootschalige video-installaties, op het grensvlak van cinema, beeldende kunst, mode en muziek. Zijn overweldigende werk onderzoekt de manier waarop zwarte levens worden waargenomen.

Karrabing Film Collective, opgericht in 2008, is een groep filmmakers bestaande uit oorspronkelijke bewoners van de Northern Territories van Australië. De ongeveer dertig leden zien hun werk als een vorm van grassroots-activisme. Het collectief won in april 2021 de Eye Prize.

Veel tentoonstellingen in Eye begeven zich op het snijvlak van film en beeldende kunst. Om het belang hiervan te benadrukken hebben Eye en het Paddy and Joan Leigh Fermor Arts Fund in 2015 een jaarlijkse prijs in het leven geroepen ter stimulering van nieuw werk van een kunstenaar/filmmaker die een belangrijke bijdrage levert aan dit grensgebied.

Meriem Bennani, Siham & Hafida, 2017
Meriem Bennani, Siham & Hafida, 2017
Khalil Joseph, BLKNWS, 2018 - ongoing
Khalil Joseph, BLKNWS, 2018 - ongoing