De in Berlijn gevestigde Steyerl is een van de meest vooraanstaande videokunstenaars van dit moment. Steyerl, opgeleid als filmmaker aan de Hochschule für Fernsehen und Film in München, overschrijdt in haar scherpzinnige en vaak humoristische werk moeiteloos de grenzen tussen film en beeldende kunst. Ze onderzoekt daarbij de rol van de media in tijden van globalisering, en de duizelingwekkende snelle verspreiding van beelden en kennis die de digitale technologie met zich meebrengt, in een van haar essays ‘circulationism’ genoemd. Ze stelt dat de meeste beelden niet langer louter een representatie van de werkelijkheid zijn, maar zelf ingrijpen in de realiteit.
Winnaar Eye Prize 2015 | Hito Steyerl
De Duitse kunstenaar Hito Steyerl (München, 1966) is de eerste winnaar van de Eye Prize.
Haar veelgeprezen video-essays over de invloed van internet, beeldcultuur en digitalisering op ons dagelijks leven zijn vaak een verrassende, speelse vorm gegoten. Zoals haar sciencefictionfantasie die in 2015 te zien is in het Duitse paviljoen op de Biënnale van Venetië, en haar sardonische parodie op de instructievideo in How Not To Be Seen: A F**king Didactic Educational .MOV File. In dit werk gaat ze in tegen de behoefte om altijd zichtbaar willen zijn en wijst ze op de gevaren voor onze privacy. In haar video November (2004) vermengt ze beelden uit Bruce Lee-films met documentaire beelden van de Koerdische televisie, waarmee ze de invloed van actiefilms op de vechttactieken van rebellen onderzoekt. Ze doet dat zoals altijd zonder belerend te worden of een moreel oordeel te vellen. Waakzaamheid is wel geboden, zo spreekt uit haar werk, waarmee ze op haar beurt ook weer reageert en ingrijpt op de beeldenstroom die ons in toenemende mate omringt. Daarbij is lang niet altijd duidelijk wat waarheid is en wat een verzinsel.
Tentoonstellingen
Het Van Abbe Museum in Eindhoven presenteerde in 2014 haar eerste grote museale retrospectief. In hetzelfde jaar had Steyerl solotentoonstellingen in het Art Institute in Chicago en het Institute of Contemporary Art (ICA) in Londen. Haar werk was ook te zien op de Biënnales van Venetië (2013/2015) en Istanbul (2013), de Biënnales van Gwangju en Taipei (2010), de Biënnale van Shanghai (2008), Documenta 12 in Kassel (2007) en Manifesta 5 (2004). In 2012 publiceerde ze haar boek The Wretched of the Screen, uitgegeven door e-flux en Sternberg Press. Steyerl studeerde aan de Japan Institute of the Moving Image en vervolgens aan de Hochschule für Fernsehen und Film in München. Ze behaalde een PHd in de filosofie in Wenen. Steyerl is hoogleraar Kunst en Multimedia aan de Universität der Künste in Berlijn.
“Steyerl is een van die filmmakers die onze door en door geglobaliseerde en gedigitaliseerde wereld bijzonder scherp waarneemt. In haar werk verkent ze op baanbrekende manier de taal van het nieuwe digitale tijdperk. Ze onderzoekt, stelt vragen en maakt die taal tot onderwerp van discussie. Ze bevraagt de impact die internet en digitalisering hebben op het alledaagse bestaan. Door haar gebruik van alle mogelijke en uiteenlopende audiovisuele technieken is Steyerl een essayistisch filmmaker en kunstenaar par excellence.”
Jury rapport
De Eye Art & Film Prize
De Eye Art & Film Prize wordt ieder jaar uitgereikt aan een kunstenaar/filmmaker die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het grensgebied tussen film en beeldende kunst. Elke drie jaar presenteert Eye een tentoonstelling met de afgelopen drie winnaars van de Eye Prize, begeleid door een publicatie. De eerste tentoonstelling was voor 2018 voorzien.