EYE Prize

De EYE Art & Film Prize is een samenwerking tussen EYE en het Paddy and Joan Leigh Fermor Arts Fund sinds 2015. Deze kunstprijs is bedoeld voor het maken van nieuw werk, en zal jaarlijks worden uitgereikt aan een kunstenaar die zich met zijn of haar oeuvre begeeft op het grensvlak tussen kunst en film, hetzij qua onderwerp, hetzij qua vorm. De prijs bestaat uit een bedrag van £25,000. De eerste drie winnaars van de prestigieuze prijs zijn de Duitse kunstenaar Hito Steyerl in 2015, de Britse filmmaker Ben Rivers in 2016 en de Chinese kunstenaar/filmmaker Wang Bing, die in april 2017 op het jaarlijkse EYE Gala de prijs in ontvangst heeft genomen.

Nu film niet meer weg te denken is binnen de hedendaagse kunsten en film als taal steeds meer invloed uitoefent op de wijze waarop wij de ons omringende werkelijkheid ervaren, vindt EYE het de hoogste tijd een prijs in het leven te roepen voor het grensgebied tussen kunst en film. De prijs wordt uitgereikt aan een kunstenaar, op basis van diens oeuvre. De toekomstig prijswinnaar is iemand die meerdere werken van hoge kwaliteit gemaakt heeft en een uitzonderlijk oeuvre aan het opbouwen is. Het prijzengeld van £25,000 is bedoeld voor het maken van nieuw werk.

Een internationale jury, bestaande uit sleutelspelers uit de wereld van (beeldende) kunst en film, zal de jaarlijkse winnaar aanwijzen. EYE organiseert elke vier jaar een tentoonstelling met werken van de drie winnaars. De eerste tentoonstelling staat gepland voor 2018.

EYE besteedt in haar programmering veel aandacht aan het grensvlak tussen kunst en film. In tentoonstellingen, programma’s in de zalen, evenementen, lezingen en symposia worden zowel historische als hedendaagse ontwikkelingen voor het voetlicht gebracht.

historisch perspectief

Film, wellicht de meest dynamische van alle kunsten, is pas ontstaan aan het einde van de 19de eeuw. In de jaren twintig van de vorige eeuw zijn het kunstenaars als Marcel Duchamp, Luis Buñuel en Hans Richter die het medium film, wars van alle commerciële filmuitingen, als een mogelijkheid zagen en gebruikten om kunst te maken. Het zou tot in de jaren zestig van de vorige eeuw duren vooraleer pure cinema weer een belangrijke rol zou gaan spelen binnen diezelfde kunsten en kunstenaars als Andy Warhol, Anthony McCall en Michael Snow de film een museale status gaven.

Halverwege de jaren negentig brak het medium film echt definitief door binnen de kunsten. Gebruikmakend van de digitale revolutie, de goedkope videoprojector en voortschrijdende technieken, zag een nieuwe generatie kunstenaars film en bewegend beeld als hét uitdrukkingsmiddel van deze tijd. Kunstenaars als Douglas Gordon, Steve McQueen, Fiona Tan, Isaac Julien, Aernout Mik, Pipilotti Rist en vele anderen veranderden de ‘white box’ in een ‘black box’.

huidige situatie

Anno 2014 heeft het landschap van het bewegend beeld zich nog meer geopend en laat het zien dat ook een steeds groter wordende groep filmmakers zich uit de bioscoop losmaakt en de mogelijkheden van de driedimensionale tentoonstellingsruimte ontdekt. Grote, uitbundige installaties over meerdere schermen, maar tegelijkertijd kleine en intieme presentaties van een enkel scherm of LCD monitor als onderdeel van een multimediale installatie, en alles wat daar tussen ligt, toont aan dat het grensgebied tussen Art en Film volwassen is geworden.

Nu het bewegend beeld en de hedendaagse kunst steeds inniger verstrengeld raken, is de tijd rijp  voor een prijs voor kunstenaars die werken op het grensvlak van film en beeldende kunst. EYE is verheugd dat het PJLF Arts Fund de voorwaarden schept voor de EYE Art & Film Prize. Door deze toezegging kan EYE zijn positie als toonaangevend, internationaal instituut voor film en beeldende kunst verstevigen. - Sandra den Hamer, directeur EYE

.

PJLF Arts Fund

Het Paddy and Joan Leigh Fermor Arts Fund is opgericht in 2011 ter ondersteuning van kunstenaars, schrijvers, filmmakers en musici. Patrick Leigh Fermor was een belangrijke Engelse auteur. Samen met zijn vrouw, de fotografe Joan Leigh Fermor, waren zij grote liefhebbers en supporters van de kunsten.

jury EYE Prize 2018

Sandra den Hamer, Voorzitter (Nederland) - Directeur EYE
Agnès B. (Frankrijk) - Modeontwerper| kunstverzamelaar en mecenas
Solange Farkas (Brazilië) - Directeur en curator van Associação Cultural Videobrasil
Andrea Lissoni (Italië / GB) - Senior Curator International Art (Film), Tate Modern
Arnout Mik (Nederland) - Kunstenaar
Olivia Stewart (GB/Italië) - Curator PJLF Arts Fund | Producent | Scenarioschrijver
Apichatpong Weerasethakul (Thailand) - Filmregisseur

adviesraad 2018

Jaap Guldemond, Hoofd adviesraad (Nederland) - Directeur Tentoonstellingen EYE
Simon Field (GB) - Producent
Nalini Malani (India) - Filmmaker | Kunstenaar
Sarah Perks (GB) - Artistiek directeur HOME | Professor Beeldende Kunst, Manchester School of Arts
Susanne Pfeffer (Germany) - Directeur / Curator Fridericianum Kassel
Rachel Spence (GB) - Kunstschrijver | dichter
Cuauhtemoc Medina (Mexico) - Curator | Journalist | Kunsthistoricus

voor meer informatie:

Pers: 
Eveliina Petäjäaho, Pickles PR: Eveliina@picklespr.com
De EYE Art & Film Prize: 
Daan Gielis, Coordinator, EYE Prize: daangielis@eyefilm.nl
Het PJLF Arts Fund:
 Chris Paton: chris@threeriversfilm.com

 

fotocredits

links:
fotograaf: Esmee Ottema

rechts:
fotograaf: Hans Wilschut
titel werk: Ten Thousand Waves van Isaac Julien