De in New York woonachtige Meriem Bennani werd gekozen uit een lijst van genomineerden die door de internationale adviesraad aan de jury was voorgedragen. Meriem Bennani (Rabat, Marokko, 1988) is een grensverleggende videokunstenaar die in haar installaties en films nieuwe digitale technieken inzet om het publiek te betrekken in haar verhalen.
Winnaar Eye Prize 2019 | Meriem Bennani
Meriem Bennani is uitgeroepen tot winnaar van de vijfde Eye Art & Film Prize.
Hightech idioom
Bennani is tot winnaar van de Eye Art & Film Prize uitverkozen vanwege haar bijdrage aan het ontwikkelen van nieuwe manieren om film te maken en te presenteren. Ze weet als geen ander hedendaagse onderwerpen – en taboes – op het gebied van gender, identiteit, migratie, biotechnologie of religie te vertalen in een hightech idioom van augmentend reality met inventieve 3D-animaties, installaties en environments.
Opvallend is de lichte, vaak absurd-humoristische toets, soms met een magisch-realistische ondertoon, waarmee Bennani haar onderwerpen tot leven brengt; ze daagt de kijker uit om zijn aannames, kijkgewoontes en cultureel-politieke oriëntatie te toetsen en te herijken, maar nooit op een dwingende, gelijk hebberige manier.
Multimedia-installaties
De kunstenaar, die zowel in Parijs als in New York studeerde, trekt de laatste jaren de aandacht met spraakmakende multimedia-installaties, video’s en tekeningen. Haar werk is een representatie van de Noord-Afrikaanse cultuur, en richt zich op ontheemding van migranten en de gevolgen van de digitale revolutie voor de manier waarop de werkelijkheid ervaren. Met name de wereld van de snelle commercial, reality-tv en de verhalende documentaire heeft Bennani’s aandacht.
Zo voert de kunstenaar in de fake tv-realityshow Fardaous Funjab (2014) een designer ten tonele die campy, ironische ontwerpen maakt voor de hijab; de video-installatie FLY (2017) is een gelaagde choreografie van gefragmenteerde beelden waarin een vlieg (3D-animatie) door Bennani’s geboortestad zoemt, in gesprek raakt met de familieleden van de kunstenaar en af en toe uitbarst in een compleet vervormde versie van Rihanna’s song ‘Kiss It Better’. In haar meest recente installatie Party on the CAPS (2018) is de hoofdrol weggelegd voor de prettig gestoorde krokodil Fiona; het reptiel vertelt over het leven op het imaginaire eiland CAPS, een vluchtelingenkamp voor illegalen die tijdens hun teleportatie – vliegtuigen zijn passé – zijn onderschept.
Bennani presenteert haar werk in grote, ruimte-vullende installaties. De bezoeker bevindt zich te midden van zeer precies geplaatste schermen en enorme sculpturale elementen, waarop zij door middel van nauwkeurige ‘mapping’ haar beelden projecteert, waardoor hij ondergedompeld wordt in een kleurrijke, overrompelende beeldenstroom.
“Het visueel overweldigende werk van vooruitstrevend videokunstenaar Meriem Bennani toont haar inventieve manier van film maken: door ‘mapping’ – het passend maken van een projectie op afwijkende oppervlakken – en het toevoegen van beeld en geluid herprogrammeert ze haar oorspronkelijke materiaal en geeft het een nieuwe betekenis. Met deze speelse stijl van digitale vervorming en surreële ontregeling daagt ze niet alleen de traditionele documentaire vorm uit, maar benadert ze vaak gevoelige onderwerpen met onverwachte humor en frisheid. Dat maakt Bennani tot een belangrijke stem van haar generatie.”
Sandra den Hamer, directeur van Eye Filmmuseum en voorzitter van de Eye Art & Film Prize, names de jury
Meriem Bennani ontving de Eye Art & Film Prize tijdens het jaarlijkse Eye Filmbal. Haar werk was onder meer te zien in MoMA PS1, Art Dubai en Centre d'Art Contemporain Genève (Biennale de l’Image en Mouvement).