Skip to content
In dit portret van Felix de Rooy kijkt hij de toeschouwer aandachtig aan terwijl hij zijn gezicht omlijst met zijn handen, hij draagt ​​twee prominente ringen (© Vincent Jong Tjien Fa)
© Vincent Jong Tjien Fa

Films, Talks & Events

Felix de Rooy

The Museum of My Mind

6 — 27 mei 2023

still uit Almacita di desolato (Felix de Rooy, NL 1986)
still uit Almacita di desolato (Felix de Rooy, NL 1986)

In zijn werk focust Felix de Rooy zich op de manier waarop verschillende culturen elkaar zien. Zelf beschrijft hij zijn stijl als 'psychic realism': kleurrijke dromerige afbeeldingen waarin menselijke en mythologische figuren centraal staan.

Felix de Rooy (1952) is een filmmaker uit Curaçao die ook actief is als acteur, beeldend kunstenaar, theatermaker en verzamelaar. Veel jonge makers in Nederland en op de Cariben zien hem als belangrijke inspiratiebron. Eye presenteert een overzicht van korte en lange speelfilms van en met Felix de Rooy.

still uit Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads (Spike Lee, US 1983)
still uit Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads (Spike Lee, US 1983)

Bekijk de programmatrailer:

campagnebeeld Felix de Rooy – The Museum of My Mind (© Vincent Jong Tjien Fa)
still uit Almacita di desolato (Felix de Rooy, NL 1986)
still uit Almacita di desolato (Felix de Rooy, NL 1986)

Toen Felix de Rooy ging studeren aan de Vrije Academie in Den Haag – in de jaren 60 een 70 omgedoopt tot ‘Psychopolis’ – waren er nog niet veel kunstenaars van Surinaamse en Caribische afkomst in Nederland. Noch was er veel aandacht voor de achtergrond van makers uit de voormalige koloniën.

De Rooy ging voortvarend te werk, en wist in de jaren zeventig en tachtig aandacht te vragen voor wat later ‘Blackness’ zou gaan heten. Met Almacita di desolato (1986) – over de schoonheid en kracht van de Antilliaanse natuur – en Ava & Gabriel – un historia de amor (1990), waarin een Curaçaose schilder een zwarte onderwijzeres als model voor de Maagd Maria kiest, traden De Rooy en producent Norman de Palm als filmmakers naar voren. Bijzonder: De Rooy deed ook de artdirection van Spike Lee's korte film Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads (1983). In Buladó (2020) en Boy Ecury (2003) is hij te zien als acteur.

still uit Buladó (Eché Janga, NL/CW 2020)
still uit Buladó (Eché Janga, NL/CW 2020)
still uit Watamula (Kevin Osepa, NL 2020)
still uit Watamula (Kevin Osepa, NL 2020)
still uit La última ascensión (Kevin Osepa, NL 2022)
still uit La última ascensión (Kevin Osepa, NL 2022)

De Rooy maakte onder meer de documentaireserie Erfenis van slavernij (2003) – met bijbehorende reizende tentoonstelling – en was curator van de tentoonstelling White on Black (1989), over de manier waarop het beeld van zwarte mensen in de westerse populaire cultuur wordt weergegeven. In 2010 stelde hij een tentoonstelling samen over de Marrons, de afstammelingen van naar het oerwoud gevluchte slaven in Suriname (Tropenmuseum).

Stedelijk Museum

Het Stedelijk Museum presenteert van 22 april t/m 3 september 2023 de tentoonstelling Felix de Rooy – Apocalypse, naar de titel van een van zijn eerste films. Het bevat werk uit alle domeinen waarin De Rooy actief is geweest: beeldende kunst, theater, film, tentoonstellingen en verzamelingen. Een speciale editie van Eye on Art, in samenwerking met het Stedelijk Museum (vertegenwoordigd door Charl Landvreugd, hoofd Onderzoek & Curatorial Practice), richt zich op de connectie tussen film en beeldende kunst in De Rooys oeuvre.

Luister het gesprek dat Pieter van der Wielen in 2020 had met Felix de Rooy voor VPRO's Nooit meer slapen.

placeholder Nooit meer slapen
still uit Ava & Gabriel - Un Historia di Amor (Felix de Rooy, NL 1990)
still uit Ava & Gabriel - Un Historia di Amor (Felix de Rooy, NL 1990)
poster Felix de Rooy – The Museum of My Mind

Films, talks & events

Bekijk de nieuwe digitale remastering van Ava & Gabriel – Un historia di amor gratis op de Eye Film Player.

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye en zie meer. Word vriend van de Eye Society.