Skip to content
Een man in politie-achtig uniform staat naar buiten te kijken vanuit een donkere gang vol graffiti en afbladderende verf (still uit Air Conditioner van Fradique uit 2020)
still uit Air Conditioner (Fradique, AN 2020)

Programmeurs van de toekomst

14 — 16 juli 2023

still uit Volcano (Roman Bondarchuk, UA/DE 2018)
still uit Volcano (Roman Bondarchuk, UA/DE 2018)

Na tien maanden onderzoek, debat en uitwisseling van ideeën presenteren de Programmeurs van de Toekomst voor het eerst hun individueel samengestelde filmprogramma’s in Eye, begeleid door installaties in MACA, een online programma op de Eye Film Player en talks en Q&A's met kunstenaars en gasten.

Drie Programmeurs van de Toekomst presenteren deze zomer hun eerste filmprogramma's in Eye Filmmuseum. Programmeurs Janilda Bartolomeu, Korée Wilrycx en Kseniia Bespalova behoren tot de eerste lichting van een talentontwikkelingsprogramma voor toekomstige filmprogrammeurs, in 2022 opgezet door Eye. Met cinema uit de Afro-diaspora die tegen de enkelvoudige realiteit ingaan, vrouwelijke kunstenaars over mannelijkheid en alternatieve visuele geografieën van de voormalige Sovjet-Unie.

still uit Hurry! Hurry! (Marie Menken, US 1957)
still uit Hurry! Hurry! (Marie Menken, US 1957)
still uit Ruins in Reverse (Olena Newkryta, 2020)
still uit Ruins in Reverse (Olena Newkryta, 2020)

Alternatieve visuele geografieën

Not a Map But a Trace: Former Soviet Land Reclaimed, samengesteld door Kseniia Bespalova, volgt alternatieve visuele geografieën van de voormalige Sovjet-Unie. De films tonen beschadigde landschappen die de herinnering aan de onderdrukking nog altijd in zich dragen. Zo worden de landschappen heroverd op de overheersende verhalen van het staatssocialisme. Het programma stelt de gevaren van de imperiale verbeelding aan de kaak, en onderstreept zo de noodzaak van nieuwe vormen van grensoverschrijdende verbinding en communicatie.

Met onder andere Volcano (Roman Bondarchuk, UA/DE 2018), Letters to Max (Eric Baudelaire, FR 2014) en shorts The Communist Revolution Was Caused By The Sun (Anton Vidokle, KZ 2015) en A Swim (Salomé Jashi, GE 2012).

Vanaf 7 juli te zien op de Eye Film Player: (o.a.) The Lighthouse (Maria Saakyan, RU 2006), Georgica (Sulev Keedus, EE 1998) en Extinction (Salomé Lamas, PT/DE 2018).

still uit Café com Canela (Ary Rosa & Glenda Nicácio, BR 2017)
still uit Café com Canela (Ary Rosa & Glenda Nicácio, BR 2017)

Zwarte filmmakers tegen de enkelvoudige realiteit

Black Atlantic Visions, samengesteld door Janilda Bartolomeu, is een genuanceerd en prikkelend programma met cinema uit de Afro-diaspora. Bartolomeu vond een aantal verborgen juweeltjes die laten zien hoe de huidige golf van Zwarte filmmakers ingaan tegen de enkelvoudige realiteit en de 'juiste manier van kijken', opgedrongen door koloniale machten.

Met onder andere Café com canela (Ary Rosa & Glenda Nicácio, BR 2017) en West Indies (Med Hondo, DZ/MR/FR 1979), shorts Pattaki (Everlane Moraes CU 2019) en Everybody Dies! (Nuotama Bodomo US 2016). Ook is in MACA de installatie Image Frequency Modulation (Ethel Ruth Tawe) te zien en is er een samenwerking met The Base Bookspace.

Vanaf 14 juli te zien op de Eye Film Player: (o.a.) Air Conditioner (Fradique, AN 2020), Atlantique (Mati Diop, SN/FR 2019), Cocote (Nelson Carlo de los Santos Arias, DO 2017) en Cette maison (Miryam Charles, HT/CA/US 2022).

still uit The Man Who Envied Women (Yvonne Rainer, US 1985)
still uit The Man Who Envied Women (Yvonne Rainer, US 1985)

Voorbij de female gaze

Shifting the Focus: Women Looking At Men, samengesteld door Korée Wilrycx, onderzoekt de vele manieren waarop vrouwelijke kunstenaars in hun werk reflecteren op mannen en mannelijkheid: van sensueel en erotisch tot psychologisch en academisch. Ze doen dat door middel van satire (zoals Le bonheur), door de male gaze om te keren of door te laten zien hoe het patriarchaat niet alleen vrouwen maar ook mannen negatief beïnvloedt.

Wilrycx selecteerde films die de vrouwelijke kunstenaars bevrijden van waar men vaak aan denkt bij de 'female gaze' ('sterke vrouwenrollen', de 'feministische film', een 'tedere/zachte blik') – vrouwelijke kunstenaars zijn meer dan de 'female gaze'. Het programma in de cinema focust voornamelijk op toxische mannelijkheid, met onder andere Towards Tenderness (Alice Diop, FR 2016), I Want To Go Higher (Amanda van Hesteren, NL 2022), The Man Who Envied Women (Yvonne Rainer, US 1985), The Tied-Up Balloon (Binka Zhelyazkova, BG 1967) en een expositie in MACA, met werk van fotograaf Angie Dekker, modeontwerper Sky Verbeek en filmmaker Amanda van Hesteren.

Vanaf 21 juli te zien op de Eye Film Player: (o.a.) Le Bonheur (Agnès Varda, FR 1965), The Ascent (Larisa Shepitko, SU/UA 1977), Dagboek van een oude dwaas (Lili Rademakers, NL/BE 1987), Western (Valeska Grisebach, DE/AT/BG 2017) en Zama (Lucrecia Martel, NL/AR/FR/ES 2017).

poster Programmeurs van de Toekomst 2023

Films, talks & events

Het programma opent op 14 juli met de gezamenlijk geprogrammeerde titel Zama (Lucrecia Martel, AR/ES/FR/NL 2017), gevolgd door een feest met dj's en een performance van Drag King-collectief House of Lost Bois.

De filmprogramma’s vinden plaats in Eye (IJpromenade 1).

De installaties zijn gratis te bezoeken. Dagelijks geopend op 13 t/m 18 juli van 15:00 tot 20:00 bij MACA, Ms. van Riemsdijkweg 61, Amsterdam.

Eye Film Player

De Programmeurs van de Toekomst presenteren elk een aanvullend programma op Eye Film Player. Vanaf 7 juli zijn er elke week nieuwe titels beschikbaar om thuis te bekijken.

Bezoek de Eye Film Player

Over Programmeurs van de Toekomst

Een nieuwe generatie publiek, programmeurs en curatoren groeit op in een fundamenteel andere en voortdurend veranderende samenleving. Om een nieuwe, meer diverse generatie te bedienen, moet ook het culturele veld veranderen. Eye Filmmuseum lanceerde daarom in 2022 het talentontwikkelingsprogramma Programmeurs van de Toekomst, voor een nieuwe generatie filmprogrammeurs en -curatoren. In de opleiding van tien maanden leren de deelnemers alles wat ze moeten weten over filmprogrammering, waarbij ze hun eigen ideeën delen en andere programmeurs in het museum inspireren. De nieuwe lichting start in het najaar 2023. Programmeurs van de Toekomst is mogelijk gemaakt dankzij Fonds 21 Extra.

Mede mogelijk genaakt door

still uit West Indies (Med Hondo, DZ/MR/FR 1979)
still uit West Indies (Med Hondo, DZ/MR/FR 1979)