Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
header Programmeurs van de Toekomst in MACA

Programmeurs van de toekomst in MACA

NL, 2023

In Moving Arts Centre Amsterdam (MACA) presenteren de drie Programmeurs van de Toekomst van Eye een aantal bijzondere installaties. Hun insteek is werk uit de Afro-diaspora, vrouwelijke kunstenaars over mannelijkheid en alternatieve visuele geografieën van de voormalige Sovjet-Unie. De installaties en films zijn dagelijks te zien van 15:00 tot 20:00.

poster Programmeurs van de Toekomst 2023

Drie Programmeurs van de Toekomst presenteren de door hun gekozen installaties in MACA, Ms. van Riemsdijkweg 61, Amsterdam.

Programma

  • still I Want To Go Higher (Amanda Van Hesteren, NL 2022)

    Shifting the Focus: Women Looking At Men

    Shifting the Focus: Women Looking At Men, samengesteld door Korée Wilrycx, onderzoekt de vele manieren waarop vrouwelijke kunstenaars in hun werk reflecteren op mannen en mannelijkheid. Deze tentoonstelling combineert het werk van gevestigde vrouwelijke kunstenaars, zoals de experimentele filmmakers Marie Menken en Tracey Moffatt, met het werk van jonge, hedendaagse, lokale kunstenaars die allemaal, in hun verschillende vakgebieden, een manier hebben gevonden om het concept van de (fe)male gaze uit te dagen en/of te herdefiniëren.

    Zo is er het installatiewerk Picks of 2016 van Amanda van Hesteren, alsook twee werken die in opdracht van deze expo gemaakt werden, namelijk de fotografiereeks Fabian (2023) door Angie Dekker en het modestuk Men's Suit (2023) door Sky Verbeek.

  • still Remendo (Roger Gomes Ghil, 2023)

    Black Atlantic Visions

    Black Atlantic Visions, samengesteld door Janilda Bartolomeu, toont de culturele, historische, spirituele en symbolische verbinding die mensen van de Afrikaanse diaspora hebben met de Atlantische Oceaan, die ook een enorme bron van kennis is. De Black Atlantic Visions-tentoonstelling in MACA vertegenwoordigt de verschillende landen en gemeenschappen die met de Black Atlantic verbonden zijn.

    In de locatiespecifieke video-installatie Image Frequency Modulation van Ethel Tawe, worden de sonische, visuele en haptische frequenties van beelden onderzocht. Het werk houdt zich bezig met voorouderlijk herinneringen, overdracht, orale traditie en metaforen van radiotechnologieën als ruimtes van mogelijkheid voor de Afrikaanse diaspora.
    Birthright (2022), een betoverende, oceanische korte film van Jade O'Belle, verkent erfgoed, afkomst, vrouwelijke identiteit en rituelen. Ten slotte is er een gecureerde boekenruimte (inclusief fictie, non-fictie, poëzie, dagboeken), gemaakt in samenwerking met zwarte boekhandel The Base Bookspace.

  • still Ruins in Reverse (Olena Newkryta, 2020)

    Not a Map But a Trace: Former Soviet Land Reclaimed

    Not a Map But a Trace: Former Soviet Land Reclaimed, samengesteld door Kseniia Bespalova, volgt alternatieve visuele geografieën van de voormalige Sovjet-Unie. De werken tonen beschadigde landschappen die de herinnering aan de onderdrukking nog altijd in zich dragen. Zo worden de landschappen heroverd op de overheersende verhalen van het staatssocialisme.

    State in a State
    (Tekla Aslanishvili, 2022)
    Deze korte film ontkracht de utopische belofte van de Nieuwe Zijderoute en onderzoekt tegelijkertijd de relatie tussen de spoorweginfrastructuur en de gefragmenteerde gebieden van de Kaukasus. Spoorwegen belichamen de fragiele politieke grenzen die zijn ontstaan na de ineenstorting van de Sovjet-Unie.

    Extinction
    (Salomé Lamas, 2018)
    Kolya, een burger van de niet-erkende staat Transistria, reist door de ruïnes van de Sovjet-brutalistische architectuur. Deze ruïnes staan voor de westerse kijken voor de socialistische utopie; de film onthult hoe mislukt die is. Achter de ontzagwekkende gebouwen schuilt een politiek trauma van het leven in de zone van een bevroren conflict.

    dark matter
    (Viktor Brim, RU/DE 2020)
    dark matter toont de vernietiging van land veroorzaakt door het ontginnen van hulpbronnen. De film toont het gat in de aarde van de diamantmijn in de Republiek Sakha, Siberië. Aan de hand van ontzagwekkende beelden onderzoekt de film de trage infrastructuur en het geweld van ontginning die vele sporen nalaat op de aarde.

    Turksib
    (Victor Turijn, 1929)
    Deze klassieke propagandafilm toont de aanleg van de spoorlijn die het Centraal-Aziatische deel van de Sovjet-Unie en zijn katoenplantages verbindt met Rusland – een daad van filmische verovering van landen die aan het werk worden gezet ten gunste van de socialistische vooruitgang. De installatie speelt met de claustrofobische aard van de afgesloten ruimte: terwijl de afbeeldingen van imperiums normaal gesproken grandioos zijn, wordt deze installatie geïsoleerd in een intieme en smalle ruimte getoond.

De installaties zijn gratis te bezoeken. Dagelijks geopend op 13 t/m 18 juli van 15:00 tot 20:00 bij MACA, Ms. van Riemsdijkweg 61, Amsterdam. 12 juli wordt de tentoonstelling tussen 17:00 en 19:00 geopend.

Details

Productiejaar

2023

Productieland(en)

NL

Taal

Engels

Onderdeel van

Programmeurs van de Toekomst 2023

Drie Programmeurs van de Toekomst presenteren deze zomer hun eerste filmprogramma's in Eye Filmmuseum. Programmeurs Janilda Bartolomeu, Korée Wilrycx en Kseniia Bespalova behoren tot de eerste lichting van een talentontwikkelingsprogramma voor toekomstige filmprogrammeurs, in 2022 opgezet door Eye. Met cinema uit de Afro-diaspora die tegen de enkelvoudige realiteit ingaan, vrouwelijke kunstenaars over mannelijkheid en alternatieve visuele geografieën van de voormalige Sovjet-Unie.

Lees meer
campagnebeeld Programmeurs van de Toekomst 2023
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 8 juni — 29 september 2024

    Albert Serra

    Liberté

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op