Skip to content

Saodat Ismailova

18 000 Worlds

21 januari — 4 juni 2023

Saodat Ismailova What was my name?, 2020 Installatie met paardenhaar en neon. Courtesy Aspan Gallery
Saodat Ismailova What was my name?, 2020 Installatie met paardenhaar en neon. Courtesy Aspan Gallery

Saodat Ismailova is een belangrijke stem binnen de eerste generatie Centraal-Aziatische kunstenaars die volwassen werd in het post-Sovjettijdperk. In haar werk onderzoekt ze de rijke, complexe en gelaagde cultuur van haar geboorteregio. Ze portretteert de geest van Centraal-Azië, kruispunt van culturen, en laat veel ruimte voor intuïtie, verhalen en muziek.

In 18,000 Worlds verkent Saodat Ismailova de onzichtbare fundamenten van Centraal-Azië. Ze gaat van het persoonlijke naar het collectieve geheugen, verbindt mythen met de recente geschiedenis van de regio en onderzoekt de helende werking van spiritueel erfgoed. De kunstenaar en filmmaker ontving in 2022 de Eye Art & Film Prize voor haar oeuvre, waarin ze aandacht besteedt aan de complexe, gelaagde cultuur van haar moederland. Dit is haar eerste grote overzichtstentoonstelling.

Saodat Ismailova, Zukhra, 2013 HD video-installatie, 30 min., kleur, stereo. Courtesy Saodat Ismailova
Saodat Ismailova, Zukhra, 2013 HD video-installatie, 30 min., kleur, stereo. Courtesy Saodat Ismailova
Saodat Ismailova, Two Horizons, 2017. Tweekanaals HD video-installatie, 24 min., kleur, 4.1 surround. Courtesy Saodat Ismailova en Le Fresnoy
Saodat Ismailova, Two Horizons, 2017. Tweekanaals HD video-installatie, 24 min., kleur, 4.1 surround. Courtesy Saodat Ismailova en Le Fresnoy

Ismailova vervlecht mythen, rituelen en dromen met het dagelijks leven. Op genuanceerde wijze vraagt ze aandacht voor maatschappelijk kwesties, zoals ecologische problematiek en het recht van vrouwen om zich al dan niet te sluieren. De identiteit en emancipatie van vrouwen is een terugkerend thema in haar werk. Vrouwen spelen een belangrijke rol binnen het levend houden van cultureel en spiritueel erfgoed, bijvoorbeeld doordat verhalen en gebruiken generaties lang worden doorgegeven van moeder op dochter.

Bekijk de tentoonstellingstrailer:

Saodat Ismailova, Two Horizons, 2017. Tweekanaals HD video-installatie, 24 min., kleur, 4.1 surround. Courtesy Saodat Ismailova en Le Fresnoy

Regelmatig maakt Ismailova gebruik van archiefbeelden. De traditie van Sovjetcinema waarmee ze opgroeide heeft sporen in haar werk achtergelaten, en ze deed veel archiefonderzoek naar de allereerste Oezbeekse films die in sommige van haar werken als found footage terugkomen. De veelbewogen politieke geschiedenis van de regio is nooit ver weg. Opeenvolgende regimes zorgden voor verlies van talen, tradities en natuur. Ismailova staat stil bij dit verlies, en toch is het werk vooral een ode aan de rijke spirituele wereld van Centraal-Azië.

Saodat Ismailova, The Haunted, 2017. HD video-installatie, 24 min., kleur, stereo
Saodat Ismailova, The Haunted, 2017. HD video-installatie, 24 min., kleur, stereo
Saodat Ismailova, Stains of Oxus, 2016. Driekanaals HD video-installatie, 23 min., kleur, 4.1 surround
Saodat Ismailova, Stains of Oxus, 2016. Driekanaals HD video-installatie, 23 min., kleur, 4.1 surround

In de tentoonstelling worden naast haar films en video-installaties ook fotografie en textiele werken getoond. Daarnaast verschijnt er een publicatie en gaat de tentoonstelling vergezeld van een uitgebreid publieksprogramma.

Over Saodat Ismailova

Saodat Ismailova (1981, Oezbekistan) is gevestigd in Tasjkent en Parijs. Ze studeerde film en maakte speelfilms en documentaires, die op verschillende internationale festivals in de prijzen vielen. In 2013 presenteerde ze haar eerste video-installatie Zukhra op de Biënnale van Venetië. Sindsdien richt ze zich op het grensgebied tussen cinema en beeldende kunst. Met succes: in 2022 werd haar werk geselecteerd voor de Biënnale van Venetië én voor Documenta.

Saodat Ismailova, The Haunted, 2017. HD video-installatie, 24 min., kleur, stereo
Saodat Ismailova, The Haunted, 2017. HD video-installatie, 24 min., kleur, stereo
In een still uit Saodat Ismailova's Two Horizons komen twee heuveltoppen voor in een nachtblauw landschap, één vooraan en één verder naar achteren. Een stralende ster staat recht boven de heuvel die het verst naar achteren ligt.
Saodat Ismailova, Two Horizons, 2017. Tweekanaals HD video-installatie, 24 min., kleur, 4.1 surround. Courtesy Saodat Ismailova en Le Fresnoy

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een bijzondere publicatie met een interview van Dina Akhmadeeva met de kunstenaar en essays van Erica Moukarzel, Yuliya Sorokina en Filipa Ramos. Marian Cousijn heeft teksten geschreven bij alle werken in de tentoonstelling. Een rijk geïllustreerde publicatie waarin de grote hoeveelheid bronnen en archiefmateriaal die Saodat Ismailova heeft verzameld een prominente plek inneemt.

Grafisch ontwerp: Joseph Plateau. Redactie: Marente Bloemheuvel. Uitgave Eye Filmmuseum i.s.m. nai010 uitgevers Rotterdam. € 24,95

Online en in de Eye Shop te koop

Bekijk de tentoonstellingsregistratie:

Tentoonstelling Saodat Ismailova – 18 000 Worlds, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2023, © Studio Hans Wilschut

Saodat Ismailova – 18 000 Worlds, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2023, © Studio Hans Wilschut

still uit Sacrifice (Said Atabekov)
still uit Sacrifice (Said Atabekov)

Eye Film Player

Op de Eye Film Player presenteert het collectief DAVRA drie programma's met films en video’s van drie generaties Centraal-Aziatische kunstenaars. De curator van dit programma is Dilda Ramazan.

Bezoek de Eye Film Player
poster Saodat Ismailova  – 18,000 Worlds

Film, talks & events

In samenwerking met de kunstenaar is er een programma samengesteld met filmvertoningen, gesprekken en inleidingen. Daarnaast wordt een speciaal programma ontwikkeld rondom Centraal-Aziatische films en videokunst, zowel voor Eye’s filmzalen als voor de Eye Film Player.

De Artist Talk met Saodat Ismailova kan je terugluisteren.

Saodat Ismailova, Her Right, 2020. Video-collage, 15 min., zwart-wit, stereo
Saodat Ismailova, Her Right, 2020. Video-collage, 15 min., zwart-wit, stereo

Eye Art & Film Prize

De Eye Art & Film Prize werd in 2015 door Eye en het PJLF Arts Fund ingesteld ter ondersteuning en promotie van een kunstenaar of filmmaker die kunst en film samenbrengt en zich daarbij onderscheidt in verbeeldingskracht, artistieke kwaliteit en conceptueel vermogen. Met de jaarlijkse prijs van 25.000 Britse pond kan nieuw werk worden gemaakt.

Eerdere winnaars waren Hito Steyerl (2015), Ben Rivers (2016), Wang Bing (2017), Francis Alÿs (2018), Meriem Benanni (2019), Kahlil Joseph (2020) en Karrabing Film Collective (2021). Een internationale jury en adviesraad, bestaande uit sleutelspelers uit de wereld van beeldende kunst en film, wijst jaarlijks de winnaar aan.

Jury 2022

Nalini Malani (IN), Beeldend kunstenaar
Chris Dercon (BE/FR), Directeur-generaal Fondation Cartier, Parijs
Lemohang Jeremiah Mosese (LS/DE), Filmmaker en beeldend kunstenaar
Hila Peleg (IL/DE), Curator en filmmaker
Nanouk Leopold (NL), Filmmaker, theaterregisseur, beeldend kunstenaar
Voorgezeten door Sandra den Hamer, directeur Eye

Adviesraad 2019-2022

Andrea Lissoni (IT/DE), Artistiek directeur Haus der Kunst, München
Solange Farkas (BR), Directeur en curator Associação Cultural Videobrasil, São Paulo
Rajendra Roy (US), Hoofdcurator film, MoMA, New York
Apichatpong Weerasethakul (TH), Regisseur
Eva Sangiorgi (IT/AT), Artistiek directeur VIENNALE, International Film Festival, Wenen
Simon Field (GB), Producent
Hoor Al Qasimi (AE), President en directeur van de Sharjah Art Foundation
Cuauhtémoc Medina (MX), Curator, criticus, kunsthistoricus
Voorgezeten door Jaap Guldemond, i.s.m. Marente Bloemheuvel (Eye)

PJLF Arts Fund

Het PJLF Arts Fund is opgericht in 2011 om kunstenaars, filmmakers, schrijvers en musici te ondersteunen en heeft tot en met 2022 financieel bijgedragen aan de Eye Art & Film Prize Prize. De gevierde auteur Paddy Leigh Fermor (1915-2011) en fotograaf Joan Leigh Fermor (1911-2003) waren zeer geïnteresseerd in en betrokken bij de kunsten. The Paddy Leigh Fermor Archive en the Joan Leigh Fermor Archive bevinden zich in the National Library of Scotland in Edinburgh.

Op zoek naar eerdere tentoonstellingen?

Bekijk het archief via de link.

Lees meer

Hoofdpartner tentoonstellingen

Hoofdsponsors Eye

Achteraf nog samen iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye en zie meer. Word Vriend van de Eye Society.