
Banshun
Yasujiro Ozu / JP, 1949
Om zijn inwonende dochter aan te sporen een eigen leven te gaan leiden, doet een vader net alsof hij gaat hertrouwen. Banshun markeert het begin van Ozu’s naoorlogse filmstijl, waarin de regisseur zijn personages onderwerpt aan diepgravende karakterstudie. Digitale 4K-restauratie.

De eerste film van Ozu met een seizoen in de titel is ook de eerste van zijn vele films die de teder-trieste ouder-kindrelaties verkennen. De liefdevolle dochter Noriko woont samen met haar zachtaardige, ietwat afwezige vader, die hoogleraar is, en haar vervelende tante, die oppert dat de jonge vrouw maar eens moet gaan trouwen. De vader denkt dat hij het goede doet door zich van zijn dochter los te maken en een nieuwe, jongere vrouw te nemen. Maar Noriko wil het liefste vasthouden aan haar vertrouwde leventje.
Op het verstilde slagveld van het gezinsleven is niemand goed of fout. Bij Ozu is er geen duidelijk begin of definitieve conclusie te trekken, net zoals in de cyclus van de seizoenen waar een aantal van zijn films naar zijn vernoemd.
Ozu introduceerde in Late Spring zijn kenmerkende stijl, waarbij de camera het lage standpunt inneemt van een persoon die op een tatami-mat zit. De camera beweegt daarbij nauwelijks. De architectonische precisie van het appartement weerspiegelt de vader-dochterrelatie waarin alle emoties onder controle worden gehouden. Een van de krachtigste van Ozu's familieportretten is een aangrijpende verhaal over liefde en verlies in het naoorlogse Japan - Ozu maakte de film onder de Amerikaanse bezetting -, dat nog steeds ferm overeind staat.Banshun maakt deel uit van een trilogie over één personage, samen met Bakushu (Early Summer) en Tokyo Story die EYE ook een aantal keren vertoont.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Yasujiro Ozu
Productiejaar
1949
Productieland(en)
JP
Originele titel
Banshun
Ondertiteling
NLD
Drager
35mm
Onderdeel van
Mubii Japan
Wie wil weten wat de Japanse film zo uniek maakt, is dit najaar in Eye op het goede adres. Met een overzicht van ruim veertig titels geeft het filmmuseum inzicht in meer dan negentig jaar fascinerende filmgeschiedenis uit het Verre Oosten, van de vroege twintigste eeuw tot nu.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.