Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Halimuhfack (Christopher Harris, 2016)

Christopher Harris - still/here

Eye on Art: Christopher Harris - still/here

Vanavond verwelkomt Eye een bijzondere gast online: filmmaker Christopher Harris. Hij presenteert een selectie van zijn films – allemaal op 16mm gedraaid – en vertelt over de achtergrond van zijn werk en zijn werkproces: Afro-Amerikaanse geschiedschrijving met de esthetiek van de experimentele cinema. Curator Julian Ross modereert een Q&A na de films.

poster Eye on Art: Christopher Harris - still/here
Christopher Harris maakt gebruik van beelden die hij zich toeëigent door ze handmatig en fotochemisch te veranderden. Ook met zijn geënsceneerde re-enactments van archiefmateriaal zet hij documentaire conventies op zijn kop. Zijn huidige project is een serie optisch gedrukte experimentele films van 16mm die een dialoog aangaan met canonieke werken uit de Afro-Amerikaanse literatuur.

Programma

  • still 28.IV.81 (Bedouin Spark) (Christopher Harris, 2009)

    28.IV.81 (Bedouin Spark) (2009, 3', 16mm)

    28.IV.81 (Bedouin Spark) benadert de fantasiewereld van een klein kind in het donker. Het nachtlampje wordt met een serie close-ups tot een meditatieve sterrenhemel omgetoverd. Een in de camera gemonteerde improvisatie, gemaakt met een enkele filmrol. De sterren dwarrelen in stilte. (International Film Festival Rotterdam)

  • still Halimuhfack (Christopher Harris, 2016)

    Halimuhfack (2016, 4', 16mm naar HD)

    Een performer lipsynct archiefopnames van de stem van auteur en antropoloog Zora Neale Hurston, die beschrijft hoe ze Afro-Amerikaanse volksliederen in Florida documenteert. De flikkerende beelden zijn opgenomen met een hand-held Bolex zodat de lipsynchronisatie opzettelijk hapert. De achtergrondprojectie, de korrelige beelden van Masai-stamleden en -vrouwen, hergebruikt uit een educatieve film, worden steeds abstracter terwijl de audio verandert in een bezwering.

  • still Reckless Eyeballing (Christopher Harris, 2004)

    Reckless Eyeballing (2004, 14', 16 mm)

    Deze met de hand ontwikkelde, optisch geprinte film ontleent zijn naam aan het Jim Crow-tijdperk: het verbod op zwarte mannen die naar blanke vrouwen kijken. Het geeft een nieuwe vorm aan verlangen aan de hand van filmbeelden van D.W. Griffith tot Foxy Brown en Angela Davis: "Your lover belongs to this band of murderous outlaws". (Cinematexas International Short Film Festival)

  • still still/here (Christopher Harris, 2000-2001)

    still/here (2000/2001, 60', digitale restauratie van 16 mm)

    still/here is een meditatie over het uitgestrekte landschap van ruïnes en braakliggende terreinen aan de noordkant van St. Louis, een gebied dat bijna uitsluitend wordt bevolkt door de arbeidersklasse en werkende arme Afro-Amerikanen. Dit documentaire verslag van opbouw en verval gaat de confrontatie aan met de afwezigheid. (Christopher Harris)

Deze avond wordt georganiseerd in samenwerking met Canal++

Dit is onderdeel van

Details

Productiejaar

2023

Lengte

120 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

Sweet 16

Eye Filmmuseum viert in het programma Sweet 16 het 100-jarige bestaan van het revolutionaire 16mm-filmformaat.

Lees meer
campagnebeeld Sweet 16
still 28.IV.81 (Bedouin Spark) (Christopher Harris, 2009)
still still/here (Christopher Harris, 2000-2001)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op