
Felix de Rooy Special
Foto: Vincent Jong Tjien Fa (2011)

Toen Felix de Rooy (1952) ging studeren aan de Vrije Academie in Den Haag – in de sixties en seventies omgedoopt tot “Psychopolis” – waren er nog niet veel kunstenaars van Surinaamse en Caribische afkomst in Nederland. Noch was er veel aandacht voor de achtergrond van makers uit de voormalige koloniën.
Illushon Kosmiko
De Rooy ging voortvarend te werk, en wist in de jaren zeventig en tachtig aandacht te vragen voor wat later “Blackness” zou gaan heten.
Met Norman de Palm richtte hij de theater- en filmproductiegroep Illushon Kosmiko (Cosmic Illusion) op, later omgedoopt tot Cosmic. De twee produceerden in hoog tempo theaterstukken en dansvoorstellingen waarin ruimte was voor Afro-Caribische verhalen en bewerkingen van klassieke stukken.
antilliaanse natuur
Met Almacita di desolato (1986) – over de schoonheid en kracht van de Antilliaanse natuur – en Ava & Gabriel - un historia de amor (1990), waarin een Curaçaose schilder een zwarte onderwijzeres als model voor de Maagd Maria kiest, traden De Rooy en De Palm als filmmakers naar voren. Bijzonder: De Rooy deed ook de artdirection van Spike Lee's korte fillm Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads (1983), ook te zien in het Black Light-programma.
engagement
Guus Schulting praat met De Rooy over zijn carrière, zijn engagement met de Caribische cultuur en de verwerking van het koloniale verleden.
De Rooy maakte onder meer de documentaireserie Erfenis van slavernij (2003) – met bijbehorende reizende tentoonstelling – en was curator van de tentoonstelling White on Black (1989), over de manier waarop het beeld van zwarten in de westerse populaire cultuur wordt weergegeven.
In 2010 stelde hij een tentoonstelling samen over de Marrons, de afstammelingen van naar het oerwoud gevluchte slaven in Suriname (Tropenmuseum).
Aansluitend is Almacita di desolato te zien.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Black Light
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
