La signora senza camelie
De biografie van Gina Lollobrigida vormde de inspiratie voor Antonioni’s vileine portret van de naoorlogse Cinecittà-studio's, waar geldzucht hoogtij viert. De mooie jonge verkoopster Clara wordt als filmster gelanceerd, maar raakt aan het twijfelen over haar nieuwe status. Filmprogramma bij de Antonioni-expositie 'Il maestro del cinema moderno'.
Clara – vertolkt door Antonioni”s eerste muze Lucia Bosé, Miss Italië 1947 – groeit uit tot de ster van een reeks door Cinecittà geproduceerde niemendalletjes. Haar op roem en geld gespitste ouders pushen hun dochter een rijke producent te trouwen; Clara komt in opstand en eist een serieuze rol in een serieuze film: haar vertolking van Jeanne d”Arc wordt door de gevestigde filmkritiek echter genadeloos neergesabeld.
Voor zijn tweede film met Bosé – ze was eerder te zien Cronaca di un amore – nam de regisseur het levensverhaal van de eigenzinnige filmster Gina Lollobrigida als vertrekpunt; zij verwierf faam in de late jaren veertig als archetypische donkerharige Italiaanse schoonheid in komedies en musicals en werd door de bladen uitgeroepen tot “de mooiste vrouw van de wereld”.
Antonioni”s derde speelfilm bevat thema”s die de regisseur een leven lang bleven fascineren: de reflectie op de betekenis van cinema en vrouwen die niet in de pas lopen met de verwachtingen van hun omgeving.
Klik hier voor achtergrondinformatie over de tentoonstelling.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Michelangelo Antonioni
Van 12 september 2015 tot en met 17 januari 2016 presenteerde Eye Michelangelo Antonioni – Il maestro del cinema moderno, een tentoonstelling rond een van de grootste filmvernieuwers van de 20e eeuw. De tentoonstelling heeft laten zien hoe Antonioni de filmgrammatica vernieuwde door vanuit het beeld te denken en minder vanuit het verhaal.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.