Medea
Pier Paolo Pasolini / DE, IT, FR, 1969 / 110 min.
Pasolini's briljante bewerking van een Griekse mythe, met operaster Maria Callas als Medea, haar enige filmrol. De tovenares wordt verleid door de avonturier Jason – afdaling in de wereld van de Oude Grieken, voor wie het magische en wereldlijke een waren.
In bijna woordloze scènes tovert Pasolini het oerrijk van magie en opoffering tevoorschijn dat de naïeve, verliefde Medea verlaat om avonturier Jason te volgen. Zij helpt hem het Gulden Vlies te bemachtigen, totdat ze beseft dat ze misbruikt is voor Jasons wereldse ambities. Koel calculerend vervolgt de mythologische held zijn weg naar de macht.
In Medea zag Pasolini een allegorische figuur, zowel voor de overwinning van het rationele op het irrationele als voor de kolonisatie van de antieke wereld door een expansionistisch Westen. Pasolini putte zijn inspiratie voor zijn tweede bewerking van een Griekse mythe niet uit de bekende theateropvoeringen van Medea, maar uit antropologische verslagen van de religieuze geschiedenis.
Keuzefilm Albert Serra
Medea is een van de films die de Catalaanse kunstenaar-cinaast Albert Serra koos voor het filmprogramma (zaal) bij zijn tentoonstelling in Eye.
Pasolini’s verfilming van het Medea-verhaal in rauwe, documentaire-achtige beelden en zijn voorkeur voor extravagante kostuums en locaties, tonen verwantschap met Serra’s eigen werk.
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Regisseur
Pier Paolo Pasolini
Productiejaar
1969
Productieland(en)
DE, IT, FR
Originele titel
Medea
Lengte
110 min.
Taal
Italiaans
Ondertiteling
ENG
Drager
DCP
Onderdeel van
Albert Serra
Eye Filmmuseum presenteert Albert Serra – Liberté, de eerste tentoonstelling in Nederland van de Catalaanse film- en theaterregisseur Albert Serra. Speciaal voor deze tentoonstelling wordt de gehele expositieruimte omgevormd tot een immersieve set vol nachtelijke, heimelijke ontmoetingen, waarin theater, film en tentoonstelling samenkomen.
Why in Eye
Er is een duidelijke parallel met Albert Serra's Honour of the Knights (2006), waarin de regisseur 'dode momenten' in de klassieke tekst wilde verbeelden; een vergelijkbaar soort 'anti-bewerking', met veel verstilde momenten leek ook Pasolini voor ogen te hebben gestaan.
Thijs Havens
Programmeur Eye Filmmuseum
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.