Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Towers Open Fire (Antony Balch & William Burroughs, GB/FR 1963)

Media Junkies

Underground: Media Junkies

De moderne mens is verslaafd: zonder zijn dagelijkse portie nieuws en entertainment vertoont hij afkickverschijnselen. Filmwetenschapper Amir Vudka focust op het werk van David Cronenberg, William Burroughs en Marshall McLuhan: hun films, boeken en studies waren baanbrekend.

poster Underground: Media Junkies

In zijn lezing behandelt Vudka de analogie van media en drugs in de films van David Cronenberg, en onderzoekt hij de farmacologische implicaties van media op de sociale, mentale en lichamelijke condities van hun gebruikers.

In Cronenbergs sciencefiction- en bodyhorrorfilms staan technologie en media vaak centraal, of het nu gaat om televisie (Videodrome, 1983), auto's (Crash, 1996) of virtuele realiteit (eXistenZ, 1999). Cronenberg laat zien hoe media zelfs sterk farmacologisch effect uitoefenen op de gebruiker; in Videodrome functioneert de tv als een drug die acute hallucinaties en verslaving opwekt – Cronenbergs schets lijkt vooruit te lopen op de hedendaagse diagnose van aandoeningen die geassocieerd worden met smartphones en virtuele realiteit.

Vooruitziende blik

Schrijver William S. Burroughs (Naked Lunch, Soft Machine, Interzone), zelf jarenlang verslaafd aan opiaten, vergeleek de massamedia met ‘junk’: de beelden van de massamedia maken ons verslaafd aan de nieuwscyclus en fungeren als controlemechanisme.

In Antony Balchs 7 minuten durende Towers Open Fire (1966), een poging om het werk van Burroughs filmisch te vertalen, komt een aantal van Burroughs’ ideeën over verslaving en controle (‘the algebra of need’) in beeld. Vudka heeft de film opgenomen in de lezing, opvallend is Burroughs vooruitziende blik: hij voorzag de opkomst van 24/7-communicatiekanalen en de algoritmische feedbacklussen van de sociale media: een kapitalistische logica van verslaving en uitbuiting, stelt Vudka, die consumenten verandert van mediagebruikers in mediajunkies.

Het ding uitzetten

Burroughs’ dwingende aanbeveling in Naked Lunch om af te kicken van de beeldenstroom (“Zet het hele ding uit (…) Beantwoord de machine niet – zet hem uit”) blijkt nog niet zo eenvoudig.

Amir Vudka is universitair docent bij de afdeling Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Buiten de academische wereld is hij artistiek directeur van het Sounds of Silence Festival en het Altered States Festival in Den Haag.

Dit is onderdeel van

Details

Not (yet) rated

Productiejaar

2024

Lengte

90 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

Underground

Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. In de tentoonstelling en het omvangrijke filmprogramma zijn zowel iconische als minder bekende films opgenomen en wordt de explosie aan vormexperimenten in de experimentele film van die periode belicht. Te zien is werk van sleutelfiguren in de avant-gardecinema, onder wie Jonas Mekas, Maya Deren en Stan Brakhage, naast films van makers uit de wereld van de beeldende kunst, met Bruce Conner, Yayoi Kusama, Yoko Ono en Andy Warhol als bekende namen. Dit alles tegen de roerige achtergrond van een maatschappij in beweging.

Lees meer
campagnebeeld Underground – American Avant-Garde Film in the 1960s
still Mind Game (Masaaki Yuasa & Kôji Morimoto, JP 2004)
still Naked Lunch (David Cronenberg, GB/CA 1991)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op