No Regrets for Our Youth
Akira Kurosawa / JP, 1946 / 110 min.
De Tweede Wereldoorlog was de eerste echte filmoorlog. Zowel in de VS als in Japan werd de filmindustrie volledig gemobiliseerd, maar in Japan bleef film ook tijdens de bezettingsperiode een instrument voor propagandadoeleinden.
Akira Kurosawa, eindelijk bevrijd van oorlog en censuur, regisseerde hiermee zijn eerste naoorlogse film, een krachtige karakterstudie van een vrijgevochten vrouw in de jaren voor en tijdens de oorlog. De film is te zien in het Japan-programma in EYE – een terugblik op 90 jaar Japanse cinema – dat tot en met december duurt. No Regrets for Our Youth is losjes gebaseerd op twee ware gebeurtenissen uit de jaren 30: een professor aan de universiteit werd gebrandmerkt een communist en ontslagen omdat hij tegen het militaristische regering gekant was; en een van zijn leerlingen werd later beschuldigd van spionage en geëxecuteerd.
De focus van de film ligt meer op de ontwikkeling van de dochter van de professor – No Regrets for Our Youth is de enige Kurosawa-film met een vrouwelijke hoofdrolspeelster. Deze Yukie is in het begin een romantisch, bevoorrecht meisje, maar in de loop van een tiental jaren verandert ze door het leven, de oorlog en de liefde in een sterke vrouw die vastbesloten is om haar leven te leiden volgens haar eigen principes.
De nerveuze, expressionistische visuele stijl in het eerste deel van de film loopt al vooruit op de latere Franse Nouvelle Vague. Setsuko Hara, die Yukie speelt, zet een prachtig gedetailleerde en delicate rol neer, de personificatie van de toekomst van Japan, dat gebaat is bij meer respect voor het “zelf” en het individu. Hara werd later bekend door haar werk met regisseur Yasujiro Ozu. Kurosawa: Dit was de eerste film waarin ik iets te zeggen had, en waarin ik mijn gevoelens heb gelegd.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Akira Kurosawa
Productiejaar
1946
Productieland(en)
JP
Originele titel
Waga seishun ni kuinashi
Lengte
110 min.
Drager
Onbekend
Onderdeel van
Mubii Japan
Wie wil weten wat de Japanse film zo uniek maakt, is dit najaar in Eye op het goede adres. Met een overzicht van ruim veertig titels geeft het filmmuseum inzicht in meer dan negentig jaar fascinerende filmgeschiedenis uit het Verre Oosten, van de vroege twintigste eeuw tot nu.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.