Onna ga kaidao agaru toki
Mikio Naruse / JP, 1959
De film is ook bekend onder de Japanse titel Onna ga kaidan o agaru toki.©1960 Toho Co., Ltd.
Ze staan achter de bar, zijn altijd opgewekt en flirten met de mannen aan de toog, wier sake-kelkjes of whiskyglazen zelden droogvallen. Mama-san Keiko, een dertigjarige weduwe, beseft dat zelf bareigenaar worden de enige manier is om te ontsnappen, wil ze niet in de prostitutie eindigen. Ze probeert het benodigde geld los te krijgen van een beschermer, maar dan dient een van haar klanten zich aan als would-be huwelijkskandidaat.
Regisseur Mikio Naruse schildert onnadrukkelijk de levensweg van een vrouw die neerdrukkende sociale omstandigheden de baas wil worden, maar de gevangene blijft van het lot. Zijn favoriete actrice Hideko Takamine – Naruse maakte zeventien films met haar – filmde hij in een verlopende reeks van totalen en halve close-ups, een aanpak die doet denken aan de werkwijze van de andere grootmeester, Yasijuro Ozu. Waar Ozu kiest voor contemplatieve verstilling benadrukt Naruse echter de beklemde psychologie van zijn personages: Keiko”s inspanningen leiden tot een climax van desillusies.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Mikio Naruse
Productiejaar
1959
Productieland(en)
JP
Originele titel
Onna ga kaidao agaru toki
Ondertiteling
ENG
Drager
35mm
Onderdeel van
Mikio Naruse
De eerste feministische filmmaker van Japan, zo werd Mikio Naruse (1905-1969) genoemd. Naruses vrouwen, zoals ultiem belichaamd door zijn steractrice Hideko Takamine, zijn sterk, berekenend, vulgair, humoristisch, onafhankelijk én aantrekkelijk, omdat ze zich er veelal van bewust zijn dat hun lichaam hun enige kapitaal is. Naruse maakte films vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Een uniek element binnen de mannenmaatschappij van de toenmalige Japanse filmwereld.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.