Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Requiem (Jonas Mekas, US 2019)

Requiem

Jonas Mekas / US, 2019 / 82 min.

De laatste film van Jonas Mekas, schatbewaarder van de Amerikaanse avant-garde- en experimentele film, is een associatieve collage van opnamen van prachtige bloemen, doorsneden met beelden van oorlogen, overstromingen en andere catastrofes. Als score koos Mekas Verdi’s stemmige Messa da requiem.

poster Underground: Requiem (Jonas Mekas, US 2019)

Bloemen, overal bloemen. Sierbloemen, wilde bloemen, bloeiende bomen, ongerepte weides en prachtig aangelegde tuinen: meer dan dertig jaar lang verzamelde Jonas Mekas (1922-2019) beelden van uitbundige flora, gefilmd met zijn Sony-camcorder en compacte Nikon-camera.

De losse opnamen monteerde hij tot een typische Mekas-film: een associatieve beeldenstroom, een visuele trip, geprojecteerd op twee gesynchroniseerde schermen en bijeengehouden door een sterk ritmisch-formele structuur.

Spookachtige figuren

Requiem’s bloemenpracht zou je kunnen zien als de afschildering van het Paradijs. Maar Mekas was niet onverdeeld optimistisch; de weinige mensen die opdoemen zijn van veraf gefilmd, doemen op als spookachtige figuren, verloren exemplaren van de menselijke soort.

Ook van de nieuwskanalen en print geplukte beelden van door menselijk handelen veroorzaakte catastrofes – overstromingen, oorlogen, branden – vormen het dialectisch tegenwicht voor de esthetisch aangename bloemenopnamen; de mens heeft eigenhandig zijn toegang tot het Paradijs versperd, lijkt Mekas te willen zeggen.

Requiem is zowel oogstrelend herbarium als een vooruitblik naar het leven op Aarde na het Antropoceen, een vermenging van realiteit en transcendente ervaring zoals alleen (experimentele) film die kan oproepen.

Over Jonas Mekas

Filmmaker, dichter en curator Jonas Mekas was de oprichter en schatbewaarder van de Anthology Film Archives en The Film-Makers' Cooperative in New York; als independent filmmaker kreeg 'de Godfather van de Amerikaanse avant-gardecinema' bekendheid door zijn 'dagboekfilms', samengesteld uit homemovies zoals Walden (1969), Lost, Lost, Lost (1975, ook te zien in het Underground-filmprogramma) en Reminiscences of a Voyage to Lithuania (1972). In 2001 bracht hij een vijf uur durende dagboekfilm uit, As I Was Moving Ahead, Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty, een door Mekas gecompileerde montage van vijftig jaar opnames van zijn leven.

Er is ook werk van Jonas Mekas te zien op de tentoonstelling Underground in Eye.

Dit is onderdeel van

Details

Not (yet) rated

Regisseur

Jonas Mekas

Productiejaar

2019

Productieland(en)

US

Originele titel

Requiem

Lengte

82 min.

Taal

Engels

Ondertiteling

ENG

Drager

DCP

Onderdeel van

Underground

Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. In de tentoonstelling en het omvangrijke filmprogramma zijn zowel iconische als minder bekende films opgenomen en wordt de explosie aan vormexperimenten in de experimentele film van die periode belicht. Te zien is werk van sleutelfiguren in de avant-gardecinema, onder wie Jonas Mekas, Maya Deren en Stan Brakhage, naast films van makers uit de wereld van de beeldende kunst, met Bruce Conner, Yayoi Kusama, Yoko Ono en Andy Warhol als bekende namen. Dit alles tegen de roerige achtergrond van een maatschappij in beweging.

Lees meer
campagnebeeld Underground – American Avant-Garde Film in the 1960s
still Requiem (Jonas Mekas, US 2019)
still Requiem (Jonas Mekas, US 2019)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op