Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
This is Film! 2024 - 1 - We Aim to Please (Margot Nash & Robin Laurie, AU 1976)

#1 - No Master Territories

This is Film! 2024 #1: No Master Territories

Voor de openingssessie van This is Film! vertelt curator Erika Balsom over de tentoonstelling No Master Territories: Feminist Worldmaking and the Moving Image. Na het gesprek zijn er korte films te zien.

poster This is Film! 2024

No Master Territories was een tentoonstelling en filmprogramma gecureerd door Erika Balsom en Hila Peleg, ontstaan in het Haus der Kulturen der Welt in Berlijn in 2022. De expo past in de beweging die de veelzijdigheid van vrouwelijke bijdragen aan de filmgeschiedenis in het spotlicht wil zetten. Het project toonde meer dan 100 non-fictiefilms en video’s door 89 kunstenaars en collectieven uit de periode van 1970 tot 1990, een tijd waarin de vrouwenemancipatiebeweging internationaal voet aan de grond kreeg.

Deze sessie wordt ingeleid door Giovanna Fossati (hoofdconservator Eye en hoogleraar Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam). Het gesprek wordt gemodereerd door Aileen Ye (Programmeur van de Toekomst) en na afloop vindt er een Q&A plaats in samenwerking met de masterstudenten van het This is Film!-vak van de UvA.

Programma

  • Untitled 77A (Han Ok-hee, KR 1977, 7’)

    Han Ok-hee was een van de grondleggers van de Kaidu Club, een experimentele groep filmmakers opgericht in 1974 in Seoul die zich afzette tegen de commerciële en patriarchale inslag van mainstream cinema. Untitled 77-A is hier een voorbeeld van, een experimentele film waarin bestaande normen in de industrie worden afgewezen om een verhaal te vertellen over een vrouw die zich beroept op de rol van filmmaker.

  • Schmeerguntz (Gunvor Nelson & Dorothy Wiley, US 1965, 15’)

    In een dynamische, pop-achtige montage, onderbreken beelden van vieze luiers, zwangere buiken, gebruikte tampons en braaksel de glanzende perfectie van beelden op televisie en uit tijdschriften. Een vertoning van deze film op de vergadering van de New York Radical Women in augustus 1968 bracht de leden op het idee om de volgende maand te gaan protesteren op de Miss America-verkiezing.

  • Up Against the Wall Ms. America (Newsreel #22) (Newsreel, US 1968, 8’)

    Geïnspireerd door de kritische blik op schoonheidsverkiezingen in Schmeerguntz, schreven de New York Radical Women een statement tegen de Miss America-verkiezing in Atlantic City in 1968. Ze richtten zich tegen het consumentistische, militaristische, racistische en misogyne karakter van de wedstrijd. Het evenement werd vastgelegd door Bev Grant en Karen Mitnick Liptak van het Newsreel collectief, een groep linkse filmmakers die zich inzetten om tegeninformatie te produceren. Met een knipoog naar de opvatting dat een missverkiezing veel weg heeft van een veeveiling, werd op het protest een schaap gekroond als alternatieve Miss America.

  • We Aim to Please (Margot Nash & Robin Laurie, AU 1976, 13’)

    Met anarchistische oneerbiedigheid geven Robin Laurie en Margot Nash een radicaal alternatief voor het tonen van vrouwenlichamen. Als reactie op de verwachting dat vrouwen alleen maar bestaan om mannelijke verlangens te bevredigen, toont de film opvallende beelden van vrouwenvriendschap en lichamelijke autonomie. Laurie en Nash gooien de normen van avant-gardistische ernst overboord en omarmen juist humor als feministisch wapen.

  • Miss Universe in Peru (Chaski Group, PE 1982, 39')

    Twee evenementen vonden tegelijkertijd plaats in Lima in juli 1982: de Miss Universe-verkiezing en het zesde nationale congres van de Peruviaanse Boerenconfederatie. Met oog voor ironie neemt de Grupa Chaski interviews af en herfilmen ze televisieuitzendingen om een scherpe aanklacht te formuleren over de verweving van imperialistische en patriarchale macht. Ook zien we close-ups van vrouwengezichten die uitdagend naar de camera kijken en zo hun blik terugwerpen op een instrument dat hen normaal gesproken objectiveert.

  • Gast: Erika Balsom

    Erika Balsom is universitair docent filmstudies aan King’s College London, gespecialiseerd in documentaire en experimentele cinema’s. Ze schreef vier boeken, waaronder TEN SKIES (2021) en After Uniqueness: A History of Film and Video in Circulation (2017).

Dit is onderdeel van

Details

Productiejaar

2024

Lengte

147 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

This is Film! 2024

This is Film! Film Heritage in Practice is een jaarlijkse openbare collegereeks met internationale gastsprekers en filmvertoningen gewijd aan opmerkelijke projecten op het gebied van filmrestauratie en filmerfgoed.

Lees meer
campagnebeeld This is Film! 2024
This is Film! 2024 - 1 - Schmeerguntz (Gunvor Nelson & Dorothy Wiley, US 1965)
This is Film! 2024 - 1 - We Aim to Please (Margot Nash & Robin Laurie, AU 1976)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op