#2 - PanAfrican Film Archive
This is Film! 2024 #2: PanAfrican Film Archive
Voor de tweede sessie van de openbare collegereeks ‘This is Film!’ vertellen June Givanni, filmprogrammeur en oprichter van de PanAfrican Film Archive, en onderzoeker Nikolaus Perneczky over de uitdagingen die komen kijken bij het runnen van een niet-institutioneel archief.
JPGACA wil de waardevolle bronnen, waaronder films, audio-opnames, foto’s, scripts, posters, documenten, publicaties en memorabilia, toegankelijk maken en zo een inspirerende omgeving creëren waar filmmakers, culturele activisten en een breder publiek op onderzoek uit kunnen gaan. Ook organiseert het archief regelmatig evenementen, van filmvertoningen tot publieke debatten, en faciliteert verschillende educatieve en buurtgerichte projecten.
In dit uiteenlopende gesprek gaan hoofd van het archief June Givanni en langdurige ondersteuner Nikolaus Perneczky dieper in op de specifieke uitdagingen die komen kijken bij het runnen en onderhouden van een niet-institutioneel archief. Het gesprek reflecteert ook op een aantal recente projecten, in het bijzonder de tentoonstelling PerAnkh in Raven Row en een podcastserie over Afrikaans filmerfgoed en restitutie.
Deze sessie bestaat uit een gesprek geleid door Asli Özgen-Havekotte (Universiteit van Amsterdam) en Q&A in samenwerking met de masterstudenten van het This is Film!-vak aan de Universiteit van Amsterdam, gevolgd door een filmprogramma.
Programma
You Hide Me (Nii Kwate Owoo, GH 1970, 16’)
In 1970 kreeg Ghanese filmmaker Nii-Kwate Owoo toegang tot het depot van het British Museum, waar hij You Hide Me filmde en voor het eerst de tot-dan-toe ongeziene Asante schatten en kunstwerken onthulde die daar lagen opgeborgen. De film, gemaakt met steun van het Londense filmcollectief Cinema Action, wordt gezien als een mijlpaal in het postkoloniale debat over restitutie. In 2020 gaf het JGPACA een serie webinars om de 50e verjaardag van dit belangrijke werk in haar archief te vieren.
Statues Hardly Ever Smile (Stan Lathan, US 1971, 19’)
Deze 16mm-documentaire, geregisseerd door Stan Lathan en geproduceerd voor het Brooklyn Museum door Chamba Producties, toont hoe een groep lokale kinderen objecten uit het Brooklyn Museum opnieuw toe-eigent. De kinderen zijn door het museum uitgenodigd om te reageren op deze objecten door het maken van een voorstelling.
Africa, the Jungle, Drums, and Revolution (Suliman Elnour, SU/SD 1979, 11’)
Soedanese filmmaker Suliman Elnour studeerde aan het All-Union State Institute of Cinematography in Moskou toen hij deze film als studieopdracht maakte. De film onderzoekt representaties van Afrika na de onafhankelijkheid in de Sovjet-Unie, waarbij Elnour gebruikmaakt van archiefmateriaal gevonden in Sovjetarchieven, kindertekeningen en interviews met mensen op straat in Moskou. Overladen met clichés en stereotypen, getuigt de film van Elnours strijd om aan wijdversprijde beelden van Afrika een nieuwe betekenis te geven.
Mémoire 14 (Ahmed Bouanani, MA 1971, 25’)
Bouanani maakte deze sterk antikoloniale essayfilm met gevonden beeldmateriaal uit documentaires geproduceerd door Frankrijk tijdens de koloniale tijd. De film werd door de Marokkaanse autoriteiten ingekort tot slechts een vijfde van de originele speelduur, desondanks is Mémoire 14 een testament van het verzet van het Marokkaanse volk en de herinneringen aan sociale en culturele praktijken die nooit volledig werden uitgewist door het koloniale project.
No Archive Can Restore You (Onyeka Igwe, NG/GB 2020, 6’)
Gefilmd op het verlaten terrein waar ooit de Nigeriaanse tak van de British Colonial Film Unit huiste, neemt Onyeka Igwe’s spookachtige korte film een meer sceptische houding aan tegenover het koloniale archief, waarin ze de grenzen van toe-eigening bevraagt. In plaats van dat ze de vergane propagandabeelden die ze daar aantreft herstelt, focust Igwe zich op de ruimte van het archief zelf als een monument voor continue koloniale afbraak.
Gast: June Givanni
June Givanni is een toonaangevend filmprogrammeur en adviseur op het gebied van Afrikaanse en Afrikaanse diaspora cinema, met meer dan dertig jaar ervaring in deze sector. Ze kwam als kind vanuit Guyana naar Groot-Brittannië in 1957 en heeft op vier continenten als curator gewerkt op het gebied van PanAfrikaanse cinema. Ze heeft onder andere het BFI African and Caribbean Film Unit geleid en was de oprichter van de Black Film Bulletin samen met Gaylene Gould. Ze is oprichter van het June Givanni PanAfrican Cinema Archive, nu gerund samen met haar mede-directeuren, filmmaker Imruh Bakari en Dr. Emma Sandon.
Gast: Nikolaus Perneczky
Nikolaus Perneczky is een Leverhulme Early Career Fellow aan de Queen Mary University in Londen, waar hij werkt aan een postdoctoraal project met de titel Restitution and the Moving Image: Decolonising Global Film Heritage (2022-2025). Samen met Cecilia Valenti werkt Nikolaus op dit moment aan een samengesteld boek over de politiek en ethiek van globaal audiovisueel archiveren (Amsterdam University Press). Hij is ook bezig met het afronden van een monografie getiteld Against Development: African Cinema as Worldmaking (Oxford University Press).
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2024
Lengte
155 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
This is Film! 2024
This is Film! Film Heritage in Practice is een jaarlijkse openbare collegereeks met internationale gastsprekers en filmvertoningen gewijd aan opmerkelijke projecten op het gebied van filmrestauratie en filmerfgoed.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.