Week-end
Jean-Luc Godard / FR, IT, 1967 / 105 min.
Massaal stappen Parijzenaars in het weekend in hun auto's om naar 'la campagne' te rijden, met als resultaat chaos, verwildering, kannibalisme en allerlei andere vormen van burgerlijk failliet. Apocalyptische, anarchistische satire over de vastgelopen consumptiemaatschappij.
Week-end is een satire vol culturele citaten, die vervolgens ook zelf een belangrijke icoon werd voor het failliet van een kinderlijke en medogenloos kapitalisme dat gelooft in 'groot is mooi, en veel is lekker'. Beroemd is de scène waar cameraman Raoul Coutard 300 meter rails voor neerlegde: een eindeloze toeterende congestie van auto's met mensen die van verveling en frustratie niet meer weten wat ze moeten doen.
In die file staat een echtpaar. Het verlangen naar een snelle erfenis drijft hen tot moord op een familielid alvorens ze hun hebzuchtige razernij op elkaar richten. De vrouw wordt opgenomen in een groep hippie-guerillastrijders in een stadsbos, en krijgt daar een hapje van haar man aangeboden. Voor Jean-Luc Godard betekende deze film destijds een voorlopig einde van zijn cinema. Deze Cinema Ecologica-voorstelling is ook een I.M. voor Godard zelf, die op 13 september jl. overleed.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Jean-Luc Godard
Productiejaar
1967
Productieland(en)
FR, IT
Originele titel
Week-end
Lengte
105 min.
Taal
Frans
Ondertiteling
ENG
Drager
DCP
Onderdeel van
Cinema Ecologica
Veel is onzeker in het leven, behalve één ding: de klimaatcrisis. Hoe filmregisseurs de verhouding tussen de mens en planeet Aarde hebben verbeeld, zie je bij Cinema Ecologica: van nagelbijtende rampenfilm tot kunstzinnige meditatie, van romantische natuurervaring tot verbijsterende sciencefiction.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.