De vroege Poolse films staan centraal in de Eye-serie Restored & Unseen. Ook is er een eenmalige vertoning van de Nederlandse episodenfilm City Life (1990), over het leven in moderne wereldsteden, waarvoor Kieślowski de episode Warschau maakte. Het merendeel van Kieślowski’s films is in de afgelopen jaren gerestaureerd in Polen en Frankrijk.
Kieślowski wilde “films maken over de meest innerlijke gedachten en emoties van mensen, over datgene wat ze niet aan anderen laten zien”. Afgestudeerd aan de Poolse filmschool in Łódź maakte Kieślowski in de jaren 70 voornamelijk documentaires, waarin hij het dagelijkse leven in een totalitaire staat vastlegde, scherpe observaties die hem regelmatig in aanraking brachten met de censuur. Ook Blind Chance (1981), over drie verschillende levenslopen van een jonge student, werd verboden tijdens de in Polen afgekondigde ‘staat van beleg’ (1981-1983).
Kieślowski’s internationale doorbraak werd ingeleid door de tiendelige filmserie Dekalog (1988), waarin hij de betekenis van de Tien Geboden voor de moderne mens onderzocht. Na de val van de Berlijnse Muur in 1989 stond niets meer in de weg van een internationale carrière: La double vie de Véronique (1991) en vooral het op de kleuren van de Franse vlag gebaseerde drieluik Trois couleurs: Bleu, Blanc en Rouge (1993-1994), met in de hoofdrollen de Franse steractrices Irène Jacob, Juliette Binoche en Julie Delpy, zijn Kieślowski’s meest gestileerde films, maar handelen tegelijkertijd over aardse thema’s als liefde, verlies en bedrog, en vinden wereldwijd een publiek.